Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKwieciński, Zbigniewpl_PL
dc.date.accessioned2020-10-11T16:17:46Z
dc.date.available2020-10-11T16:17:46Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 50, Studia Paedagogica 1 (2008), s. [26]-36pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8484
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe basic functional literacy, i.e. understanding simple textual relations in native language written texts, is an elementary ability which determines access to the resources of the symbolic culture. The author of the article presents the results of research conducted among persons who left the elementary school in 1972, in the Torunski and Włocławski poviats. The majority of those persons were surveyed in 1988, at the age of 30, and after ten years, at the age of 40. The author shows the direct and indirect effects of high and low levels of literacy, observed and reported in the survey. The presented data includes the events of life, level of life, elements of life quality and world-experiencing, and the respondents’ changing positions in the social structure. The research shows that the level of education, including the elementary-school-leaving level of functional literacy, was a determinant of the later placement of the respondents in the social structure. It was also a determinant of the level and quality of adult life. Moreover, this factor influenced the educational and life paths of the respondents’ children: they were significantly more advantageous in the group of subjects who in 1972 presented a high level of literacy.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.titlePoziom wczesnej alfabetyzacji a jakość życia w dorosłościpl_PL
dc.title.alternativeLevel of early literacy and the quality of adult lifeen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

No Thumbnail [100%x80]

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord