• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samotność podmiotu ponowoczesnego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Samotność podmiotu... (677.3KB)
Autor:
Nowicka-Kozioł, Maria
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 50, Studia Paedagogica 1 (2008), s. [43]-52
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The present article is a reflection on solitude, perceived as human fundamental experience related to the nature of being, i.e. ontologically, and understood as a certain mode of existence, i.e. ontically. Ontological solitude is expressed in “limit situations”, such as birth, pain, or death. Ontic solitude results from certain personality characteristics and social conditions of the subject; of those some are discussed in the article. The author recalls certain philosophical ideas, especially those of existentialism, which is particularly a philosophy of solitude (J.P Sartre, S. Kierkegaard, M. Heidegger, and others). Ontological solitude is the very nature of human existence, thus it is impossible to fight it, yet ontically we can create our existence and avoid situations that generate painful solitude and destructive feelings of abandonment and isolation. However, it also happens that solitude becomes an asylum, a consciously chosen refuge from the noisy, chaotic world, especially in the today’s “tough”, or even cruel reality of commercialism, consumption, and violence. Such “chosen” solitude may be connected with sadness and nostalgia, but never becomes the despair that is usually experienced in the “unwanted” solitude, to which we are forced, against our will, by a given existential situation. The “chosen” solitude is, in a way, rational self-knowledge, and thus it frequently becomes the source of invention and creation.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8486
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Paedagogica 1
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image