Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKawecki, Ireneuszpl_PL
dc.date.accessioned2020-10-11T16:45:44Z
dc.date.available2020-10-11T16:45:44Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 50, Studia Paedagogica 1 (2008), s. [108]-118pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8491
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe article concerns the question whether teaching can be a profession. In Polish, such wording of the problem seems artificial, since the words: profession, occupation, trade, are treated as synonyms. Therefore the author resorts to the conventions applying in the English speaking countries, where these words have their precisely defined connotations. The starting point for the presented considerations are the sociological definitions of the term “profession”: hence the references to Flexner, Tyler, or Blauch. Their analyses allow determining the conditions which must be fulfilled by a type of human activity to be recognized as a “profession”. Applying these criteria to teaching raises some doubts, which are strengthened by the critique of teacher’s occupation presented by Kemmis and Carr. Can teaching be regarded as a profession, if teachers have been deprived of autonomy, both individually and collectively? Yet the last two decades of the 20th century brought numerous publications on the professionalism of teaching. Then, is teaching truly a profession? Pratte and Rury’s suggestion may answer this question to some extent: they call teaching “a craft-profession”. Still, stating the original problem in such a way seems to place it in the sphere of consciousness, and distances it from the proposals of Tyler or Becker, who aim at defining objective markers of a “profession”. Thus we still face the necessity to discover the answer to the question: is teaching a profession?en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.titleNauczanie a profesja (anglosaski punkt widzenia)pl_PL
dc.title.alternativeTeaching as profession: the Anglo-Saxon point of viewen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord