Niektóre możliwości teorii relewancji w opisie dyskursu szkolnego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ożdżyński, Jan
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [131]-148
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
An analysis of universal, objective definitions of relevance shows their inadequacy and
fuzziness. Comparison of referring to relevance considerations in philosophy of common
knowledge (A. Schutz), in a theory of cognitive discordance (L. Festinger) in logics, and in
Sperber and Wilson’s theory of communication enables to find convergent conclusions about
different spheres of interpretation of the term meaning: an objective sphere (of what is important
and essential), an interpretative sphere (evaluation and appreciation in terms of essentiality),
and an operational one (possibilities of using knowledge about what is essential).
Particular bars, segments, and sequences (episodes) of classroom discourse may be
considered in terms of ostensive behaviour that shows the intention to manifest something.
Ostensive behaviour includes silent warrant of essentiality: language users automatically pay
attention to what has the meaning for them, i.e. what is important or essential.