Kontekstowe poszukiwanie relewancji w dyskursie lekcyjnym (na przykładzie obrazu Mona Lisa)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Guzik, Barbara
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [149]-158
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
By means of an example of a particular lesson the author of the paper visualizes how
relevance theory may improve leading classroom discourse, especially in separating contextual
effects that make the basis for conclusions and generalizations.
The subject of the classroom discourse was Z. Herbert’s poem Mona Liza discussed
in the background of other contexts like pupils’ compositions (descriptions of the portrait
of Mona Lisa), as well as pictures of other painters referring in different ways to Gioconda
(M. Duchamp, R. Cieślewicz, Inter Duck). The discourse in which the teacher appreciated
the cognitive role of communication in terms of relevance theory results not only in making
a search for relevant features easy but, what seems interesting, in getting graduation of
relevance by pupils, which was essential for Z. Herbert’s poem Mona Liza.