Błąd językowy jako przypadek relewancji negatywnej w dyskursie szkolnym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Jedliński, Ryszard
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [159]-172
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The paper is an attempt to consider the issue of pupils’ language mistakes from the point
of view of D. Sperber and D. Wilson’s relevance theory. The new approach to interpersonal
communication in educational activities allows to explain in a cognitively efficient and educational
way linguistic mechanisms and contextual factors involved in an analysis and evaluation
of language mistakes and slight flaws that are rather often made by pupils in classroom
communication. Some formulations of relevance theory enable another opinion on the phenomenon
of inappropriate or not successful enough utterances in classroom communication.
Many assumptions of relevance theory may be efficiently transferred to educational linguistics
and made functional within classroom discourse.