Zastosowanie teorii relewancji komunikacyjnej w badaniach dyskursu szkolnego (w normie i w zaburzeniach)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Michalik, Mirosław
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [222]-237
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
An experiment using D. Sperber and D. Wilson’s relevance theory for studying
a part of classroom discourse showed a very low level of acquiring communicational competence
as a component of linguistic competence by slightly mentally handicapped pupils.
As a result of a nearly complete lack of the ability to notice important linguistic elements
in particular imposed speech acts inquired handicapped pupils are not able to perceive and
categorize social situations, nor to adjust styles of speech to them.
The level of acquiring linguistic competence including both semantic knowledge
as a crucial element and communicational competence as a co-creative element
is low, corresponding with the linguoeducational level of transient competence.