Leksykalne wykładniki relewancji i modalności wartościującej w dyskursie szkolnym (część pierwsza: rozdz. I-VII, część druga: rozdz. VIII-XII)
Autor:
Ożdżyński, Grzegorz
Promotor:
Jedliński, Ryszard
Język: pl
Słowa kluczowe:
relewancjamodalność
wartościowanie
lingwistyka edukacyjna
dyskurs szkolny
relevance
modality
evaluation
classroom discourse
educationals linguistics
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dra hab. prof. AP Ryszarda Jedlińskiego.Streszczenie
Tytuł pracy: Leksykalne wykładniki relewancji i modalności wartościującej w dyskursie szkolnym Praca zawiera następujące rozdziały:
Wprowadzenie (s. 1-6)
Relewancja i redundancja w ujęciu strukturalistycznym i pragmalingwistycznym (s. 7-24);
W kręgu lingwistyki edukacyjnej i dyskursu szkolnego (s. 25-48);
Niektóre możliwości gramatyki komunikacyjnej w opisie dyskursu szkolnego (s. 49-108);
Rzeczownikowe i czasownikowe formy konceptualizacji wśród leksykalnych wykładników relewancji (s. 105-120);
Wartościowanie w dyskursie szkolnym (s. 121-132);
Konteksty dyskursywne wyrażania istotności na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej i gimnazjum (s. 133-195)
Leksykalne wykładniki relewancji na lekcjach historii w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum (s. 197-308);
1. Pole tematyczne wypowiedzi (s. 197-207);
2. Propozycje analizy pragmalingwistycznej segmentów i sekwencji szkolnych wypowiedzi (s. 208-307);
Wykładniki istotności z centrum pola leksykalno-semantycznego (przymiotniki, przysłówki, partykuły i modulanty):
istotny - istotnie (s. 312-315);
główny - głównie (s. 315-335);
szczególny - szczególnie (s. 335-341);
podstawowy (s. 341-345);
zasadniczy - zasadniczo (s. 345-347);
właściwy - właściwie (s. 347 - 357);
słuszny - słusznie (s. 357-363);
odpowiedni - odpowiednio (s. 363-365);
potrzebny - niepotrzebny - niepotrzebnie (s. 366-373);
Wartościujące epizody szkolnego dyskursu (s. 374-417);
Wykładniki oczywistości sądu (rzeczywiście, oczywiście, właśnie) [s. 419-434];
Wykładniki koncentracji uwagi (s. 435-454);
Wykładniki kondensacji treści (s. 455-504);
1. Treść i streszczenie (s. 455-472);
2. Temat lekcji i temat utworu (s. 472-490);
3. Plan treści (wydarzeń), [wydarzeń. 491-494];
4. Problem i problematyka (s. 494-504);
Zakończenie (synteza lingwoedukacyjna) [ s. 505-514]; Lexical exponents of relevance and evaluative modality in classroom discourse
Introduction;
Relevance and redundancy in a structuralistic and pragmatical approach;
All around educational linguistics and classroom discourse;
Some possibilities of communicative grammar in the description of classroom discourse;
Nominal and verbal forms of conceptualization among lexical exponents of relevance;
Evaluation in classroom discourse;
Discursive context to express essence in Polish lessons in primary and secondary schools;
Lexical exponents of relevance in history lessons in primary, secondary and grammar schools
1. thematic scope of utterances;
2. proposals for pragmatic analysis of segments and sequences in school utterances;
Relevance exponents from the centre of lexical-semantic scope (adjectives, adverb, particles and modulants):
essential - essentialy;
main - mainly;
particular - particularly;
basic;
fundamental - fundamentally;
proper - properly;
right - rightly;
suitable - suitably;
necessary - unnecessary - unnecessarily:
Evaluatice episodes in classroom discourse;
Exponents of the obviousness of opinion (really, naturally, exactly);
Exponents of the concentration of attention;
Exponents of the content condensation:
1. Content and summary
2. The subject of the lesson and the subject of the piece
3. The plan of content (events);
4. A problem and the problems (connected with an issue);
Ending (linguistics-educational synthesis).