• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Rozprawy doktorskie (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Rozprawy doktorskie (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leksykalne wykładniki relewancji i modalności wartościującej w dyskursie szkolnym (część pierwsza: rozdz. I-VII, część druga: rozdz. VIII-XII)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
20160316_mg_rd_leksykalne_wykladniki_relewancji_g_ozdzynski.pdf (35.19MB)
Autor:
Ożdżyński, Grzegorz
Promotor:
Jedliński, Ryszard
Język: pl
Słowa kluczowe:
relewancja
modalność
wartościowanie
lingwistyka edukacyjna
dyskurs szkolny
relevance
modality
evaluation
classroom discourse
educationals linguistics
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dra hab. prof. AP Ryszarda Jedlińskiego.
Streszczenie
Tytuł pracy: Leksykalne wykładniki relewancji i modalności wartościującej w dyskursie szkolnym Praca zawiera następujące rozdziały: Wprowadzenie (s. 1-6) Relewancja i redundancja w ujęciu strukturalistycznym i pragmalingwistycznym (s. 7-24); W kręgu lingwistyki edukacyjnej i dyskursu szkolnego (s. 25-48); Niektóre możliwości gramatyki komunikacyjnej w opisie dyskursu szkolnego (s. 49-108); Rzeczownikowe i czasownikowe formy konceptualizacji wśród leksykalnych wykładników relewancji (s. 105-120); Wartościowanie w dyskursie szkolnym (s. 121-132); Konteksty dyskursywne wyrażania istotności na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej i gimnazjum (s. 133-195) Leksykalne wykładniki relewancji na lekcjach historii w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum (s. 197-308); 1. Pole tematyczne wypowiedzi (s. 197-207); 2. Propozycje analizy pragmalingwistycznej segmentów i sekwencji szkolnych wypowiedzi (s. 208-307); Wykładniki istotności z centrum pola leksykalno-semantycznego (przymiotniki, przysłówki, partykuły i modulanty): istotny - istotnie (s. 312-315); główny - głównie (s. 315-335); szczególny - szczególnie (s. 335-341); podstawowy (s. 341-345); zasadniczy - zasadniczo (s. 345-347); właściwy - właściwie (s. 347 - 357); słuszny - słusznie (s. 357-363); odpowiedni - odpowiednio (s. 363-365); potrzebny - niepotrzebny - niepotrzebnie (s. 366-373); Wartościujące epizody szkolnego dyskursu (s. 374-417); Wykładniki oczywistości sądu (rzeczywiście, oczywiście, właśnie) [s. 419-434]; Wykładniki koncentracji uwagi (s. 435-454); Wykładniki kondensacji treści (s. 455-504); 1. Treść i streszczenie (s. 455-472); 2. Temat lekcji i temat utworu (s. 472-490); 3. Plan treści (wydarzeń), [wydarzeń. 491-494]; 4. Problem i problematyka (s. 494-504); Zakończenie (synteza lingwoedukacyjna) [ s. 505-514];
 
Lexical exponents of relevance and evaluative modality in classroom discourse Introduction; Relevance and redundancy in a structuralistic and pragmatical approach; All around educational linguistics and classroom discourse; Some possibilities of communicative grammar in the description of classroom discourse; Nominal and verbal forms of conceptualization among lexical exponents of relevance; Evaluation in classroom discourse; Discursive context to express essence in Polish lessons in primary and secondary schools; Lexical exponents of relevance in history lessons in primary, secondary and grammar schools 1. thematic scope of utterances; 2. proposals for pragmatic analysis of segments and sequences in school utterances; Relevance exponents from the centre of lexical-semantic scope (adjectives, adverb, particles and modulants): essential - essentialy; main - mainly; particular - particularly; basic; fundamental - fundamentally; proper - properly; right - rightly; suitable - suitably; necessary - unnecessary - unnecessarily: Evaluatice episodes in classroom discourse; Exponents of the obviousness of opinion (really, naturally, exactly); Exponents of the concentration of attention; Exponents of the content condensation: 1. Content and summary 2. The subject of the lesson and the subject of the piece 3. The plan of content (events); 4. A problem and the problems (connected with an issue); Ending (linguistics-educational synthesis).
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/862
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image