Somatyczne, muzyczne i auguryjskie konteksty retoryki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nawarecki, Aleksander
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 239, Studia Poetica 5 (2017), s. [87]-100
Język: pl
Słowa kluczowe:
rhetoricsomatics
augurs
zoophilology
deconstruction
free jazz
improvisation
birds
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Rhetoric is considering from the way of performance (gr. hipokrizis, lat. actio), called by the
Cicero “the body language”. There will be a point of departure in all kinds of somatic obstacles
that limit the orator, and also the voices of the background that make oration harder. Among
the natural voices there is a specific case of animal sounds, in particular birds’ melodies which
were intensively listened by ancient augurs and poets. There is also returning question of birds
singing and human voice, especially in the age of ecology and the new media, and in context of
cinema music and literature. From the perspective of the zoophilology a very special case is
the voice of marsh warbler that can be associated with jazz improvisation and the sampling.
In the conclusion author reveals the rhetoric community between different discourses that
were inspired by the art of improvisation – the free jazz (Coleman), deconstruction (Derrida)
and birds language (marsh warbler).