Kuglowanie teorią. Casus Stanisława Barańczaka
View/ Open
Author:
Tarnogórska, Maria
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [137]-149
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dyskurs teoretycznygatunki literackie
gatunki ludyczne
humor akademicki
nonsens literacki
academic humour
literary genres
literary nonsense
ludic genres
theoretical discourse
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Wirtuozerskie umiejętności Stanisława Barańczaka, o których wielokrotnie pisano, komentując
jego twórczość literacką i translatorską, znajdują potwierdzenie również w sposobie
posługiwania się przez niego dyskursem (quasi)naukowym, konstruowanym na potrzeby intelektualnej
zabawy. Osobliwym tego przykładem jest „prywatna teoria gatunków” wyłożona
w książce Pegaz zdębiał (I wyd. w 1995 r.), w odniesieniu do której formuła kuglarskiego
seansu, oznaczająca pewną odmianę sztuki zręcznościowo- magicznej, stanowić może istotne
narzędzie interpretacji. Stosowane przez Barańczaka efektowne techniki oddziaływania
na wyobraźnię odbiorcy („żonglowanie” teoretycznymi pomysłami, triki służące budowaniu
naukowej iluzji, użycie zaskakujących form obrazowania w charakterze budzących podziw
rekwizytów, symulowanie obfitującego w dziwności spektaklu) tworzą atmosferę niezwykłości,
typową dla prestidigitatorsko- iluzjonistycznych praktyk. This article deals with Stanisław Barańczak’s playful approach to the theory of literature,
presented in his book Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne: Wprowadzenie
w prywatną teorię gatunków (first edition: London, 1995). The author, inspired by the
tradition of literary nonsense and so-called academic humour, creates ‘a private theory of
literary genres’ that combines two different linguistic modes: 1. an abstract scientific jargon
of structuralism, along with its professional terminology, and 2. a metaphorically-oriented
style, relying on visual effects, as well as evoking humour by the contrast with academic
discourse. In Barańczak’s treatment, theory becomes a juggler’s prop, which he applies to
showcase his sophistication and ingenuity. Like a prestidigitator, the author performs tricks
in order to grant his readers an illusion of a scientifically deep fictive theory, with such
methods as his multiplication of generic phenomena, presented through excessively detailed
classification, enormously long footnotes, the description of generic rules resembling
a culinary show, and extravagant, bizarre literary terms. He thus reveals the comical potential
of theoretical discourse, turning the theoretical into the theatrical.