Paranoiczne zerwania, wspólnotowe przywrócenia – teatralna metaforyka w teoriach queerowych
View/ Open
Author:
Trzeciak, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [165]-178
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
queer studiesperformatywność
performans
afekt
estetyka
queer studies
performativity
performance
affect
aesthetics
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
W społecznych i literaturoznawczych teoriach queerowych metaforyka teatralna określa
ontologiczne i epistemologiczne podstawy badawcze oraz ich przedmioty. W źródłowej
dla badań teorii płci Judith Butler performans i performatywność funkcjonują jako centralne
pojęcia konstruktywistycznego rozumienia tożsamości. Celem niniejszego artykułu jest
przyjrzenie się przemianom, jakim podlegają w zróżnicowanych dyskursach queer studies
konteksty i słowniki teatralne. Główną osią są queerowe praktyki interpretacji tekstów kultury,
których ewolucja ukazuje emancypacyjną i wspólnotową funkcję teatralizacji języków
teoretycznych, pozwalających na wykorzystanie scenicznej estetyki do lektur afektywnych
i naprawczych.