Interindividual Differences and Intraindividual Variability in Emotional Well-being: an Examination of Gender, Time Perspective and Emotion Regulation
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gao, Yu-Jing
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [58]-71
Język: en
Słowa kluczowe:
emotional well-beingtime perspective
emotional regulation
Taiwan
dobrostan emocjonalny
perspektywa czasowa
regulacja emocjonalna
Taiwan
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
This study examined Taiwanese undergraduates’ trajectories of emotional well-being, positive
affect, and negative affect over a 16-week period within one semester. The effect of their
differences in gender and time perspective profiles on intraindividual variability of weekly
affect and associations between time trends of affects and use of two emotional regulation
strategies, i.e., reappraisal and suppression, were also investigated. Longitudinal data from 96
undergraduates were analyzed by hierarchical linear modeling (HLM). With time passing, the
habitual use of reappraisal was related to the increase of emotional well-being and positive
affect and related to the decline of negative affect. By contrast, habitually using suppression
was related to an increase of negative affect over time. The main findings also indicated
that individuals with balanced time perspective had higher levels of emotional well-being
compared to those without balanced time perspective at the baseline of the study. Gender and
time perspective profiles were also demonstrated as moderators in the relationship between
changes in using emotional regulation strategies on emotional well-being. Badaniem objęte zostały trajektorie emocjonalnego samopoczucia u tajwańskich studentów
obejmujące afekt pozytywny i negatywny przez okres 16 tygodni w ciągu jednego semestru.
Zbadano także wpływ różnic płci i profili perspektyw czasowych na wewnątrzosobniczą
zmienność tygodniowego afektu, a także powiązania między trendami czasowymi afektów
a zastosowaniem dwóch strategii regulacji emocji (powtórnej analizy oraz tłumienia).
Dane podłużne pochodzące od 96 studentów zostały zanalizowane za pomocą hierarchicznych
modeli liniowych (HLM). Z upływem czasu zwyczajowe stosowanie strategii regulacji
emocji, jaką jest powtórna analiza, związane było ze wzrostem samopoczucia emocjonalnego
i z afektem pozytywnym, z jednoczesnym spadkiem afektu negatywnego. Odwrotnie, regularne
stosowanie strategii tłumienia miało związek ze wzrostem afektu negatywnego w czasie.
Główne wnioski wskazały również, że osoby o zrównoważonej perspektywie czasowej charakteryzowały
się wyższym stopniem samopoczucia emocjonalnego niż te, które nie wykazywały
w początkowej fazie badania zrównoważonej perspektywy czasowej. Płeć i profile
perspektywy czasowej zostały ukazane również jako moderatory relacji między zmianami
w stosowaniu strategii regulacji emocji w odniesieniu do samopoczucia emocjonalnego.