Time in the Context of Deafness
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kossewska, Joanna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [142]-156
Język: en
Słowa kluczowe:
deafnesstime processing
temporal perspective
głuchota
procesy temporalne
perspektywa czasu
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Hearing impairment is the factor influencing individual experience and development.
However, as it influences the identity development, it might also impact the temporal
processes. The article analyses the three levels of psychological time in the context of
contemporary research. The results are discussed in the frame of particularly crucial
factors such as communication, language and culture. Temporal perspective is described
in the context of world representation understood as a system of knowledge comprising an
individual’s beliefs. This system, which plays a regulative role in making choices, building
attitudes towards the real world and solving problems, develops as the individual gains
experience. However, hearing-impaired adolescents concentrate on the present events more
than their hearing peers. Uszkodzenie słuchu jest istotnym czynnikiem wpływającym na doświadczenie i rozwój jednostki.
Może też w sposób znaczący wpływać na proces kształtowania się tożsamości oraz na
przebieg procesów temporalnych. Artykuł prezentuje trzy poziomy czasu psychologicznego
w świetle współczesnej literatury. Wyniki dyskutowane są w odniesieniu do takich czynników,
jak: komunikacja, język, kultura. Perspektywa temporalna została opisana w kontekście
reprezentacji świata, rozumianej jako system wiedzy odzwierciedlający indywidualne przekonania
jednostki. Jest to system pełniący regulacyjną rolę w procesie podejmowania decyzji,
formowania postaw wobec rzeczywistego świata oraz rozwiązywania problemów, a rozwijający
się w toku indywidualnego doświadczenia. Młodzież z uszkodzonym słuchem częściej od
swoich słyszących rówieśników koncentruje się na bieżących zdarzeniach.