Somatyzacja dominacji. Ciało w teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dębska, Hanna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 177, Studia Sociologica 7 vol. 1 (2015), s. [18]-38
Język: pl
Słowa kluczowe:
męska dominacjaPierre Bourdieu
władza symboliczna
hexis
kapitał fizyczny
somatyzacja dominacji
masculine domination
Pierre Bourdieu
symbolic power
women
hexis
physical capital
somatization of domination
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
We współczesnej socjologii studia nad ciałem zajmują doniosłe miejsce, stanowiąc bez wątpienia jedną z dynamiczniej
rozwijających się subdyscyplin. W artykule dowodzi się, że władzę sprawuje się przede wszystkim
poprzez praktyki cielesne. Punktem wyjścia dla tak postawionego zagadnienia jest teoria społeczna
Pierre’a Bourdieu – zdolna przezwyciężyć ugruntowaną w socjologii opozycję między, jednostką a strukturą,
a także między ciałem a umysłem. Francuski socjolog analizując fenomen władzy, koncentruje się na jej
symbolicznym aspekcie, zdolności do bycia jednocześnie arbitralną i nierozpoznaną (ergo ukrytą i społecznie
uznaną) nawet przez podmioty jej podlegające. Dowodzi, że ciało, przyswajając arbitralne właściwości, internalizuje
dominację i właśnie fenomen somatyzacji władzy jest przyczyną jej nierozpoznania. Proces ten
najdobitniej pokazać można na przykładzie relacji między płciami, analizując warunki prowadzące do podporządkowania
się ciała kobiecego, a także wyjaśniając trudności wyzwolenia się spod jarzma męskiej dominacji.
Co ważne, w teorii Bourdieu ciało jest zarówno nośnikiem symbolicznych znaczeń, jak i w pełni materialnym
bytem. Jest więc także wyznacznikiem klasy społecznej oraz stanowi rodzaj zasobu, zwanego kapitałem
fizycznym, który można wykorzystać dla zdobycia i utrzymania znaczącej pozycji w przestrzeni społecznej.
A zatem w niniejszym artykule władza symboliczna jest również zdolnością narzucenia przez klasy dominujące
sposobu definiowania i wyglądu ciała. W artykule teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu jest uzupełniana
poprzez liczne odniesienia do innych badaczy społecznych. In contemporary sociology researching the body is undoubtedly one of the most prominent and growing
research areas. This paper discusses power relations executed through bodily practices. Therefore Pierre
Bourdieu’s social theory is an appropriate starting point for an enquiry into this subject because of its ability
to overcome the sociologically grounded opposition between an individual and structure, and between the
mind and the body. When analysing the phenomenon of power the French sociologist focuses on its symbolic
aspect – the ability to remain both arbitrary and misrecognised (ergo, hidden and socially accepted) even
by the ones subjected to it. Bourdieu proves that by assimilating arbitrary qualities the body internalises
domination, and it is this phenomenon of somatization of power that causes its unrecognizability. This
process may be best exemplified by relations between sexes, through the analysis of conditions leading to the
submission of female body and explanations of difficulties in liberation from male domination. Importantly,
in Bourdieu’s theory, the body is both the carrier of symbolic meanings and a fully material being. That
means that body is also an indicator of social class, while being a type of resource called physical capital,
which may be used to gain and maintain social status. Therefore, the paper depicts symbolic power as the
ability to enforce the way of defining the body and its appearance by dominant classes. Pierre Bourdieu’s
theory is widely illustrated by the findings of other social scientists.