Film jako produkt marketingowy − studium dwóch przypadków
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wywioł, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 230, Studia de Cultura 9 (2) (2017), s. [44]-53
Język: pl
Słowa kluczowe:
filmdziałania marketingowe
kampania promocyjna
Blair Witch Project
Mroczny rycerz
powieść transmedialna
marketing wirusowy
film
marketing
promotional campaign
The Blair Witch Project
The Dark Knight
transmedia novel
viral marketing
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Popularną tendencją, jaką można zaobserwować w marketingu filmowym od 1997 r., jest
aktywizowanie widzów i nobilitowanie ich do rangi kreatorów, mających realny wpływ na
fabułę bądź osób „wtajemniczonych” – wiedzących więcej o nowej produkcji za pośrednictwem
informacji, które pojawiają się na różnych platformach medialnych. Sposoby zaangażowania
odbiorcy w dyskurs medialny, towarzyszący działaniom promocyjnym filmu – rozumianego
w kategorii produktu marketingowego − można prześledzić na przykładzie dwóch filmów –
Blair Witch Project i Mrocznego rycerza. Kampanie te ze względu na innowacyjne podejście
do tematu promocji i zaangażowania potencjalnego widza zapisały się jako nietypowe
w odniesieniu do marketingu tradycyjnego, przyczyniając się do spektakularnych sukcesów
kasowych, pozyskania nowych odbiorców, utworzenia lub poszerzenia istniejących filmowych
fanklubów oraz do zmiany w podejściu do marketingu filmowego, który współcześnie te
schematy immersyjne poszerza bądź reinterpretuje. The popular trend that can be observed in the film promotion since 1997 is activating
viewers and ennobled them to the rank of creators, having a real impact on the storyline or
“insiders” – people who know more about the new production through the information that
appears on different media platforms. Ways to engage the recipient in the media discourse,
accompanying promotional activities for the film – understood in the category of marketing
product – can be traced back to the example of two movies – The Blair Witch Project and
The Dark Knight, which − due to an innovative approach to the subject of promotion and
engage potential viewers – materialized as unusual in compared to traditional marketing,
contributing to the spectacular box office success, acquiring new recipients, creating or
expanding existing film fan clubs and to changes in film marketing, which today extends
or reinterpreted these schemes of immersion.