Innowacje w założeniach programowych edukacji geograficznej na etapie ISCED 2 w wybranych krajach europejskich
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Głowacz, Arkadiusz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [67]-79
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja geograficznaEuropa
podstawa programowa
geographical education
Europe
curriculum
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest porównanie kierunków zmian programowych w edukacji geograficznej
w czterech krajach europejskich, tj. Polsce, Anglii, Francji i w Niemczech. Badaniom poddano
innowacje programowe wprowadzane w szkołach ponadpodstawowych (odpowiednikach
polskiego gimnazjum) na przestrzeni ostatnich 7 lat. W pracy wykorzystano metodę porównawczą
oraz metodę analizy dokumentów. Podstawowy materiał źródłowy stanowiły dokumenty
pełniące funkcje oficjalnych wytycznych w zakresie założeń i celów edukacji geograficznej
w każdym kraju. W wyniku przeprowadzonych badań udało się sformułować szereg
wniosków. W większości krajów podjęte lub zapowiedziane zostały działania mające na celu
zwiększenie porównywalności osiągnięć uczniów przechodzących formalną edukację geograficzną.
Zamiar ten osiągnięty ma być poprzez bardziej precyzyjne określenie zakładanych
efektów kształcenia. Po drugie, obserwuje się zmiany w układzie treści kształcenia. Odchodzi
się od układu systematycznego, odzwierciedlającego strukturę nauk geograficznych oraz
tradycyjnego układu regionalnego podobnego do opracowań encyklopedycznych. Coraz bardziej
popularny staje się układ dominantowy i egzemplaryczny treści kształcenia. The aim of the paper is to compare the directions of changes in the curricula of geographical
education in four European countries, i.e. Poland, England, France and Germany. Programme
innovations introduced at the lower secondary school level (in Poland: gimnazjum) in the
last few years have been investigated. The methods applied in the work were comparative
analysis and document analysis. The documents acting as programmes of studies (however
named differently in the four countries) constituted the basic resource. The research resulted
in the formulation of a set of essential conclusions. It has been noticed that in most of the
countries the authorities have undertaken steps aiming to increase the comparability and
supervision over the objectives and effects of formal geographical education. This aim is to be
met by means of more specific formulation of educational effects in the curricula. Secondly,
there has been a noticeable shift in the concept of content selection and structure. The
systematic order, reflecting the structure of geographical sciences, as well as the traditional
encyclopaedic regional orders are being substituted with a problem-centred and a dominant-
-based order of content.