2014, Studia Geographica 6
Przeglądaj według
Najnowsze pozycje
-
Percepcja materiału ilustracyjnego z geografii i przyrody – rozbiór na czynniki pierwsze
(2014)Obrazy posiadają szerokie zastosowanie w edukacji. Ma to swoje uzasadnienie zarówno psychologiczne, jak i dydaktyczne. W toku nauczania–uczenia się spostrzeganie wzrokowe z reguły jest procesem zamierzonym, planowanym, ... -
Przykłady innowacji w liceum – wstępna ocena programu nauczania przyrody w ramach projektu „Kształcenie Pełne Wyobraźni – KPW”
(2014)Przez długie lata edukacja była tą dziedziną, w której obawiano się działań nowych, spontanicznych, a same przykłady innowacji zdarzały się niezbyt często. Niniejszy artykuł przedstawia wstępną ocenę programu nauczania ... -
Lekcja przyrody w liceum – tradycja czy nowoczesność
(2014)W roku szkolnym 2013/14 rozpoczęliśmy w liceum nauczanie przyrody, nowego przedmiotu, w założeniach reformy programowej z 2009 roku różniącego się w zakresie treści, organizacji i metod kształcenia od tradycyjnych ... -
Geografia w zreformowanym liceum – doświadczenia nauczycieli z Łodzi i województwa łódzkiego
(2014)Wprowadzanie do szkół ponadgimnazjalnych nowej podstawy programowej z przedmiotu geografia od samego początku budziło opory i było negatywnie oceniane w środowisku nauczycielskim. W artykule zaprezentowano wyniki badań, ... -
Geografia w ramowym systemie nauczania w Czechach
(2014)Artykuł skupia się na ogólnym porównaniu systemów edukacyjnych w Czechach i w Polsce na wszystkich poziomach. Wyjaśnia zmiany w szkolnictwie czeskim w szkołach podstawowych i średnich, częściowo informuje o szkolnictwie ... -
Náměty na globální rozvojové vzdělávání dětí mladšího školního věku
(2014)This paper initially deals with the origins of the idea of global education. It points to the multitude of internationally existing concepts and business terms of global education which makes it difficult to implement ... -
The problem of human development and liberal education
(2014)The modern world is characterized by rapid changes in all spheres of social life. These changes are amplified by extremely rapid dissemination of information, knowledge, values, tastes, and ideas from one society to ... -
Nauczyciel – wyzwania, nowy profil kwalifikacji zawodowych
(2014)Warto podjąć próbę zmierzenia się z rzeczywistością w kontekście realiów przyjętych norm etycznych i ekologicznych biorąc pod uwagę wyposażenie nauczyciela w nowy profil kwalifikacji zawodowych. Obecne wyzwania, które ... -
Potrzeby wychowawcze, socjalne i edukacyjne w rozwijaniu świadomości w zakresie kształtowania postaw prospołecznych uczniów
(2014)W niniejszym artykule zasygnalizowane zostały potrzeby wychowawcze, socjalne i edukacyjne w rozwijaniu świadomości i kształtowaniu postaw prospołecznych oraz wskazane aspekty oddziaływania na wychowanie, rodzinę i ... -
Czynniki wpływające na jakość pracy nauczyciela
(2014)Ciągła troska o poprawę jakości i skuteczności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych powoduje potrzebę analizy uwarunkowań tego procesu. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja wybranych czynników wpływających na ... -
Rola i znaczenie technologii informacyjnych w kształceniu i dokształcaniu nauczycieli geografii
(2014)Kształcenie studentów kierunków nauczycielskich z zakresu technologii informacyjnej odgrywa istotną rolę we współczesnym świecie. Zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej, oprócz wzbogacenia ... -
Interaktywny atlas geograficzny jako nowy środek dydaktyczny
(2014)Atlasy szkolne od zawsze były ważnymi źródłami wiedzy geograficznej i środkami dydaktycznymi służącymi kształtowaniu umiejętności na lekcjach geografii. Do konieczności korzystania z atlasów przekonują nauczycieli zarówno ... -
Uczelnie wyższe w Polsce a kształcenie przyrodnicze nauczycieli
(2014)W artykule autorka poddała analizie kształcenie nauczycieli przedmiotu Przyroda, który jest realizowany w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny) i ponadgimnazjalnych (IV etap). Skupiła się na kilku aspektach kształcenia ... -
Innowacje w założeniach programowych edukacji geograficznej na etapie ISCED 2 w wybranych krajach europejskich
(2014)Celem artykułu jest porównanie kierunków zmian programowych w edukacji geograficznej w czterech krajach europejskich, tj. Polsce, Anglii, Francji i w Niemczech. Badaniom poddano innowacje programowe wprowadzane w szkołach ... -
Zmiany programowe nauczania geografii w rzeczywistości szkolnej na przykładzie gimnazjum
(2014)Zmiany strukturalne i programowe wprowadzone w systemie kształcenia w Polsce w ostatnich latach nie pozostały bez wpływu na miejsce i pozycję geografii w systemie szkolnym. Nowe rozwiązania programowe z 2009 r., wprowadzające ... -
Schüler/innen- und Lebensweltorientierung einschließlich ökonomischer Kompetenzentwicklung im Unterrichtsgegenstand „Geographie und Wirtschaftskunde” an österreichischen Schulen
(2014)The main focus of the curriculum of the subject area “Geography and Economic Education” in Austria is the action of humans in natural space, economy and society. This includes various aspects and consequences of these ... -
Źródła innowacji pedagogicznych w nauczaniu i uczeniu się geografii – wybrane zagadnienia
(2014)Termin innowacja pojawia się często w różnych kontekstach. W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby publikacji o innowacjach pedagogicznych w dydaktyce geografii. Zainteresowanie tą tematyką wynika z wielu czynników. ... -
W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy
(2014)Celem autorki było zaproponowanie wprowadzenia częściowo zmodyfikowanej metody pól semantycznych do analizy i interpretacji dłuższych odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach z zakresu geografii społecznej i dydaktyki ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162. Studia Geographica 6. Innowacje w kształceniu geograficznym i przyrodniczym
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)