Geografia w zreformowanym liceum – doświadczenia nauczycieli z Łodzi i województwa łódzkiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Adamczewska, Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [207]-216
Język: pl
Słowa kluczowe:
geografiapodstawa programowa
województwo łódzkie
zreformowane liceum
geography
core curriculum
Łódź Voivodeship
high school after reforms
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Wprowadzanie do szkół ponadgimnazjalnych nowej podstawy programowej z przedmiotu
geografia od samego początku budziło opory i było negatywnie oceniane w środowisku nauczycielskim.
W artykule zaprezentowano wyniki badań, których celem było poznanie opinii
– oceny nauczycieli z województwa łódzkiego na temat nowej podstawy programowej,
realizowanej w szkołach ponadgimnazjalnych. Płaszczyzny oceny dotyczyły przede wszystkim
doboru i zakresu treści realizowanych na poziomie podstawowym, metod pracy oraz
jej efektów. Ważnym aspektem tych badań było określenie wpływu wprowadzonych zmian
programowych na rangę geografii jako przedmiotu szkolnego. W pracy zastosowano metodę
wywiadu swobodnego ukierunkowanego. Zasadnicze badania przeprowadzono we wrześniu
2013 roku, a w listopadzie 2013 roku przeprowadzono badania uzupełniające, dotyczące
spostrzeżeń i doświadczeń nauczycieli wynikających z realizacji programu rozszerzonego
geografii. Badaniami tymi objęto głównie nauczycieli geografii z dużym doświadczeniem
pedagogicznym – posiadających stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego
lub mianowanego. The recent implementation of a new secondary school curriculum in Poland which includes
geography teaching program, have aroused resistance and has been negatively rated among
teachers from the very beginning. This resulted in the need to examine the first consequence
of the latest reform. The article aims to present the results of the research investigating
teachers’ opinions on the changes in the curriculum. An important part of the research was
focused on the changes in the selection and scope of the subject content at the standard
level of geography education in secondary school, along with the shift in teaching methods
and their effectiveness. Secondly, a fundamental aim of the research was to examine the
changes in the position and rank of geography as a school subject. The oriented interview
method was applied. The main part of the research was undertaken in September 2013 and
a complementary research was conducted in November 2013. The study involved only the
teachers with extensive professional experience (certified teachers).