Uczelnie wyższe w Polsce a kształcenie przyrodnicze nauczycieli
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dzięcioł-Kurczoba, Barbara
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [80]-87
Język: pl
Słowa kluczowe:
dokształcanie nauczycielikształcenie pedagogiczne
przyroda
studia podyplomowe
teachers’ competencies
pedagogical education
natural science
post-graduate studies
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule autorka poddała analizie kształcenie nauczycieli przedmiotu Przyroda, który jest
realizowany w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny) i ponadgimnazjalnych (IV etap).
Skupiła się na kilku aspektach kształcenia przyrodniczego: miejscach – jednostkach uczelni
wyższych, w których jest ono prowadzone, w tym na formach, w jakich jest ono tam realizowane,
programach studiów i ich zgodności z aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi.
Analiza danych dostępnych na stronach internetowych badanych uczelni pozwoliła
określić cechy kształcenia przyrodniczego nauczycieli w Polsce. Kształcenie to odbywa się we
wszystkich dużych ośrodkach akademickich w Polsce, głównie na wydziałach biologicznych
i geograficznych, zarówno w ramach studiów I i II stopnia, jak i studiów podyplomowych.
W kształceniu przyrodniczym dominuje przygotowywanie przyszłych nauczycieli przyrody
dla szkół podstawowych, co jest zgodne z założeniami ostatniej reformy systemu oświaty.
Niepokoją natomiast różnice dotyczące wymagań w stosunku do kandydatów na te studia.
Programy niektórych studiów wykazują ścisły związek z jednostkami, w których są prowadzone,
a nie zawsze dają przyszłym nauczycielom przyrody pełną podbudowę merytoryczną
i metodyczną. The paper examines the problem of Natural Science teachers’ initial training. Natural Science
is a subject present in the primary school and upper secondary school curriculum in Poland.
The paper focuses on several aspects of Natural Science education. The universities and the
institutions offering that type of courses have been considered. The forms, course programmes
and their accordance with the current teacher training standards have been examined. The
analysis of the data available on the Internet sites of the investigated universities let the
author recognize and describe certain characteristics of Natural Science education in Poland.
Initial training of future science teachers is taking place in all big universities in Poland. It is
run mostly within biology and geography faculties. Both undergraduate, graduate and also
post-graduate studies are in offer. Among the available courses the most common group
constitutes the initial training for future primary school teachers, which is compatible with
regulations of the recent reform of the educational system. Significant differences in the
requirements for candidate-teachers depend on the place of studying. The study programmes
reveal strict correspondence with the profile of the units which offer them. Not always do
they give a complete and satisfying level of subject and pedagogical preparation for the future
science teachers.