Interaktywny atlas geograficzny jako nowy środek dydaktyczny
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Świętek, Agnieszka
Pacyna, Remigiusz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [88]-103
Język: pl
Słowa kluczowe:
atlas geograficznykształcenie geograficzne
multimedia
środki dydaktyczne
geographical atlas
geographic education
multimedia
teaching aids
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Atlasy szkolne od zawsze były ważnymi źródłami wiedzy geograficznej i środkami dydaktycznymi
służącymi kształtowaniu umiejętności na lekcjach geografii. Do konieczności korzystania
z atlasów przekonują nauczycieli zarówno względy praktyczne (kształtowanie umiejętności
przydatnych w codziennym życiu), jak i formalne (wymogi podstawy programowej).
Od wydania pierwszego polskiego szkolnego atlasu geograficznego przez Eugeniusza Romera
minął prawie wiek. Od tamtego czasu atlasy przeszły ewolucję, a ostatnim efektem zmian,
wynikającym z rozwoju nowoczesnych technologii, jest powstanie interaktywnego atlasu
geograficznego. W artykule autorzy dokonują analizy tego nowego środka dydaktycznego,
opisując jego najważniejsze funkcje. Analizując taki atlas, wskazują zarówno jego wady jak
i zalety, z punktu widzenia zastosowania w praktyce szkolnej oraz wartości kartograficznej.
Dokonują również porównania atlasu interaktywnego z tradycyjnym papierowym. W wyniku
tej analizy autorzy stwierdzają, że nowy atlas szkolny jest cennym środkiem dydaktycznym
umożliwiającym prowadzenie ciekawych lekcji z wykorzystaniem różnorodnych map tematycznych
i, co najważniejsze, z możliwością samodzielnego tworzenia map przez uczniów.
Wskazują jednak również na pewne mankamenty kartograficzne i praktyczne, które powinny
być usunięte, by atlas interaktywny mógł zastąpić w pełni atlas tradycyjny. School atlases have always been an important source of geographical knowledge and
a teaching aid, used to shape pupils’ skills during geography lessons. Teachers favour the
use of atlases for their practical usefulness (development of skills useful in everyday life)
and because of the formal requirements of the curriculum. It has been almost a century since
the first Polish school geographical atlas was published by Eugeniusz Romer. Since then,
the atlases evolved, and the final effect of this evolution, due to the development of modern
technology, is the interactive geographical atlas. In their papers, the authors examined this
new teaching aid, describing its major features. Analyzing the atlas, the authors showed
its advantages and disadvantages from the point of view of practical application and the
cartographic quality. The authors also compared a traditional and an interactive atlas. As
a result of their analysis, the authors conclude that the new school atlas is a valuable teaching
aid, with use of which teachers can run more interesting lessons using a variety of thematic
maps and, what is most important, give the students ability to create maps on their own.
However, the authors also show some shortcomings, which should be corrected if teachers
want to use new atlas instead of the traditional one.