Sekularyzacja i prawomocność Nowoczesności
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Baumeister, Andrii
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 156, Studia Sociologica 6 vol. 1 (2014), s. [28]-38
Język: pl
Słowa kluczowe:
sekularyzacjanowoczesność
Charles Taylor
Hans Blumenberg
Jan Assmann
secularization
modernity
Charles Taylor
Hans Blumenberg
Jan Assmann
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Autor analizuje koncepcję sekularyzacji Hansa Blumenberga (Legitimität der Neuzeit) i Charlesa Taylora
(A Secular Age). Według Blumenberga nowoczesność nie jest świecką transformacją pierwotnie religijnej
treści. Kiedy Blumenberg opowiada swoją historię powstania nowoczesności, próbuje stworzyć obraz
rewolucyjnej zmiany w pojmowaniu świata i człowieka. Tę historię nowoczesności wspiera argumentacja
zawarta w niedawno (2003) opublikowanej książce niemieckiego egiptologa i kulturoznawcy Jana
Assmanna Die Mosaische Unterscheidung oder der Preis des Monotheismus. Według Assmanna narodzinom
monoteizmu towarzyszy powstanie i rozwój religijnej nietolerancji: pojawia się idea prawdziwej religii, która
przeciwstawia się fałszywym („pogańskim”) przesądom. Takie radykalne przeciwstawienie i rozgraniczenie
Assmann nazywa „dystynkcją Mojżeszową” (die Mosaische Unterscheidung). Wskutek tego rozróżnienia
z jednej strony pomiędzy transcendentnym jedynym Bogiem i światem powstaje nieprzekraczalny dystans,
z drugiej zaś strony fundamentalne zasady ludzkiej praktyki uzyskują teologiczne (transcendentne)
uzasadnienie. Assmann próbuje uzasadnić tezę o sekularnym pochodzeniu idei sprawiedliwości i prawa.
W tym sensie sekularyzację nowoczesności należy rozumieć jako w pełni prawomocny proces, jako przejaw
negatywnego potencjału, który jest wewnętrzną cechą monoteizmu.
W tym kontekście autor przedstawia w artykule dwa argumenty: (1) Owocne byłoby porównanie historii
Assmanna i B lumenberga z historią sekularyzacji zawartą w książce Taylora A Secular Age. Sekularyzacja
nie może zostać opisana jako proces historycznie konieczny (teoria odejmowania, Entzauberung, racjonalizacja
itd.); (2) Po ukazaniu jednostronności narracji Blumenberga i A ssmanna autor powraca do pytania
o prawomocność nowoczesności. Wybiera dwa przykłady: pojęcie osoby (jej absolutną wartość) oraz
koncepcję praw człowieka. Autor uważa, że wagi tych pojęć nie da się uzasadnić w kategoriach immanentnej
legitymizacji. A to wskazuje na ograniczenie sekularnej racjonalności i jest dobrym argumentem, który
pomaga uświadomić wagę religii i wiary we współczesnych dyskusjach praktyczno-filozoficznych. The article discusses the concepts of the secularization of Hans Blumenberg (Legitimacy of the Modern Age)
and Charles Taylor (A Secular Age). According to Blumenberg, the Modern Age is not a secular transformation
of the initially religious contents. It dismisses the accusations of the Modern Age in illegitimacy. When
Blumenberg tells this story of the emergence of the Modern Age, he tries to create an image of revolutionary
change in the understanding of the world and human beings. This story of the Modern Age told by Blumenberg,
is supported by the recently (2003) published book of the German Egyptologist Jan Assmann: The Mosaic
Distinction or The Price of Monotheism. According to Assmann, the birth of monotheism is accompanied by
the emergence and development of religious intolerance: there appears the idea of the true religion which
opposes itself to false superstitions. Assmann calls this radical opposition and differentiation the “Mosaic
Distinction”. This distinction, on the one hand, creates an insuperable distance between a transcendent God
and the world, and, on the other hand, gives theological (transcendent) justification to the fundamental
principles of human practices. Assmann tries to prove the secular origin of the idea of justice and law. In
this sense, the secularization of the Modern Age has to be understood as a quite legitimate process, as
a manifestation of the negative potential, inherent in monotheism.
In this context I want to suggest in this article two important arguments: (1) Assmann’s and Blumenberg’s
stories could be fruitfully confronted with the history of secularization as stated in the book A Secular Age by
Professor Taylor. Secularization should not be described as a necessary process (the theory of subtraction,
Entzauberung, rationalization etc.); (2) After an identification of the one-sidedness of Blumenberg’s and
Assmann’s narratives, I want to return to the question of the legitimacy of the Modern Age. I select two
examples: the concept of the personality (its absolute and universal validity) and the concept of human
rights. My position is to show that the validity of these concepts cannot be proved in terms of immanent
legitimation. This shows the limitations of secular rationality and is a good argument in order to realize the
importance of religion and faith in contemporary practical and philosophical discussions.