Pluralizacja, sekularyzacja, postsekularyzm
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Obirek, Stanisław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 156, Studia Sociologica 6 vol. 1 (2014), s. [69]-82
Język: pl
Słowa kluczowe:
sekularyzacjapluralizacja
Peter L. Berger
secularization
postsecularism
Peter L. Berger
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Zdaniem Petera Bergera, niegdyś propagatora, a dziś jednego z najbardziej wnikliwych krytyków teorii
sekularyzacji, fałszywe jest założenie, że żyjemy dziś w świecie zsekularyzowanym. Zamiast „sekularyzacji”
dla opisu dzisiejszego funkcjonowania religii w społeczeństwie Berger proponuje pojęcie „pluralizacji”. Jego
spostrzeżenia w tym zakresie wydają się na tyle interesujące, że warto zastosować je do polskiego kontekstu,
w tym do polskich dyskusji na temat „otwarcia” tradycji katolickiej na wpływy innych tradycji religijnych. Peter L. Berger, one of the most important theorists of secularization, became also one of the most mindful
critics of this theory. In the introduction to the book published in 1999 under the significant title The
Desecularization of the Word. Resurgent Religion and World Politics he wrote: “The assumption that we
live in a secularized world is false.” In the article of 2012 “Further Thoughts on Religion and Modernity” he
proposed the introduction in the place of a theory of secularization of a “theory of pluralization”. Berger’s
idea seems interesting enough to be applied also to Polish reality.