• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2014, Studia Psychologica 7
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2014, Studia Psychologica 7
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Model tworzenia znaczeń Crystal Park i Susan Folkman

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Model tworzenia znaczeń... (312.2KB)
Autor:
Załuski, Maciej
Motyka, Marek
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 159, Studia Psychologica 7 (2014), s. [103]-114
Język: pl
Słowa kluczowe:
choroba
rozumienie
radzenie sobie
stres
illness
meaning
coping
stress
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja modelu tworzenia znaczeń (The Meaning Making Model) Crystal Park i Susan Folkman, będącego uzupełnieniem transakcyjnej teorii stresu Richarda Lazarusa i Susan Folkman. Artykuł zaznajamia z podstawowymi założeniami tego modelu. Wyjściowe założenie dotyczy związku pomiędzy rozumieniem aktualnej sytuacji trudnej, z jaką człowiek zmuszony jest się konfrontować, a uogólnionym rozumieniem własnego życia. Zdaniem autorek doświadczenie dysonansu pomiędzy rozumieniem konkretnej sytuacji i rozumieniem własnego życia stanowi istotne źródło stresu. Operacje poznawcze pozwalające dopasować oba rozumienia prowadzą do jego redukcji. W efekcie, model wyróżnia specyficzny sposób radzenia sobie ze stresem nazwany: radzeniem sobie skoncentrowanym na tworzeniu znaczenia (meaning-focused coping, MFC). Artykuł zawiera opis składowych modelu oraz wnioski wynikające z jego założeń.
 
The aim of this study is to present the Meaning Making Model developed by Crystal Park and Susan Folkman, which complements Richard Lasarus’ and Susan Folkman’s transactional theory of stress. This article familiarises the reader with basic premises of the model. The initial assumption concerns the relation between the understanding of the current difficult situation, which the individual needs to confront, and that person’s general understanding of his or her own life. In the opinion of the authors, the dissonance between the understanding of a specific situation and the understanding of life as a whole is a source of substantial stress. On the other hand, cognitive operations enabling adjustment of these two images reduce that stress. Consequently, the discussed model identifies a particular method of stress management, namely meaning-focused coping, or MFC. The article outlines the elements of this model, as well as conclusions drawn from its premises.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9446
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia Psychologica 7

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image