dc.contributor.author | Copik, Ilona | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T19:42:44Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T19:42:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [6]-18 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9504 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł porusza problem metodologiczny topografii krajobrazu filmowego. Dla podejścia
tego równie ważne co dyskurs wizualny, zorientowany na tryb analizy estetycznej są praktyki
kulturowe, pozwalające w procesach filmowego postrzegania i przetwarzania krajobrazów
dostrzegać elementy życia i doświadczenia. Zasadniczą tezą jest stwierdzenie, że do filmowej
eksploracji krajobrazu i miejsca daje się zastosować praktyka wizualnego mapowania.
Mapowanie w filmie rozumiane jest jako sposób myślenia, zarówno twórcy (reżysera, operatora),
jak i odbiorcy dzieła (widza), który wiąże się z przyjęciem przez nich pewnego punktu
widzenia oraz zastosowaniem/odkrywaniem określonej taktyki. Wśród strategii mapowania
wyróżnione i omówione zostały, za Teresą Castro: chorografia (opis), topofilia (miłość do
miejsca) i penetracja. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper raises the issue of the methodological problem of topography of a film landscape.
For this approach are equally important – the visual discourse oriented on an aesthetic analysis
mode and the cultural practices enabling to recognize the elements of life and experience in
the processes of film perception and transformation of landscapes. The fundamental thesis is
the statement that it is possible to use the practice of visual mapping to explore a landscape
and place. The mapping in a film is understood as at the same time a way of thinking of
a creator (director, operator) and a recipient of a work (a viewer), which is connected with
adopting by them certain point of view and the application/ discovering of a specific tactics.
Among the strategies of mapping, according to Teresa Castro, there were distinguished the
following: chorography (description), topophilia (love of place) and surveying. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | krajobraz filmowy | pl_PL |
dc.subject | kartografia filmowa | pl_PL |
dc.subject | mapowanie | pl_PL |
dc.subject | topografie | pl_PL |
dc.subject | cinematic landscape | en_EN |
dc.subject | cinematic cartography | en_EN |
dc.subject | mapping | en_EN |
dc.subject | topography | en_EN |
dc.title | Topografie krajobrazu filmowego | pl_PL |
dc.title.alternative | Topography of a film landscape | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |