dc.contributor.author | Maj, Anna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T20:02:37Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T20:02:37Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [39]-52 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9507 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest ukazanie problematyki wizualizacji danych w kontekście komunikacyjnym.
Infografika staje się dziś za sprawą dziennikarstwa danych i popularności mediów
wizualnych narzędziem powszechnie stosowanym; nie do końca rozpoznane są jednak właściwości
manipulacyjne projektowania graficznego, które przedstawiane jest odbiorcom jako
ilustrujące, tłumaczące i wyjaśniające treści statystyczne oraz tekstowe w sposób systemowy,
uporządkowany i wizualny, co konotuje prostotę i uniwersalność oraz obiektywizm. Autorka
stara się wykazać, jak idealistyczne teorie z zakresu projektowania informacji rzutują na proces
nadawczo-odbiorczy (z jednej strony dając przestrzeń na manipulację danymi, z drugiej
– tworząc idealny obraz projektanta jako strażnika obiektywizmu i posiadacza kompetencji
interpretatora, wyzwalają tym samym bezbronność odbiorców w dekodowaniu języka wizualizacji
danych i pozbawiają ich czujności, należnej przekazom perswazyjnym). Tymczasem,
przekaz graficzny ma charakter nie tylko edukacyjny, ale też często polityczny czy szerzej –
ideologiczny. Analiza przekazów graficznych zamieszczonych w portalu Visualizing Palestine
(wybranego ze względu na globalny zasięg i popularność, polaryzację polityczną odbiorców
oraz nowatorski, partycypacyjny i społecznościowy charakter procesu projektowego), służy
tu przedstawieniu technik wizualizacji jako interpretacji i manipulacji danymi, a także potwierdza
moc dyskursywną infografiki jako narzędzi komunikacyjnych. Artykuł ma na celu
zwrócenie uwagi na problem powszechnego braku kompetencji w zakresie dekodowania
znaczeń zawartych w wizualizacjach danych (datavis) oraz celowej (lub nie) nonszalancji
projektantów w kwestii podejścia do danych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The goal of the paper is to present the issues concerning data visualisation in communication
context. Infographics nowadays becomes – due to data journalism and popularity of visual
media – a commonly used tool; but still little recognition is given towards manipulatory
features of graphic design which is presented to its recipients as illustrating, translating and
explaining statistical and textual content in systemic, ordered and visual way that connotes
simplicity, universality and objectivity. The author tries to prove that idealistic information
design theories impact the communication process (on one hand giving the space for data
manipulation, on the other – creating an ideal image of a designer seen as a guard of objectivism
and an owner of an interpreter’s competences, thus they evoke recipients’ vulnerability
in decoding the language of data visualisation and deprive them of awareness, which they
should devote to persuasive messages). Whereas graphic message is not only of an educational
nature but also often of a political or – widely speaking – an ideological one. The goal of the
analysis of infographics published at the Visualizing Palestine website (chosen for its global
range and popularity, as well as for the political polarisation of its recipients and for innovative,
participative and grassroot character of the design process) is to indicate the technics of
visualisation as interpretation and also data manipulation, as well as to prove the discoursive
potential of infographics as a communication tool. The paper aims at drawing attention to the
common lack of competences in the range of decoding meanings of datavis and the nonchalance
(whether conscious or not) of designers in their usage of data. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | wizualizacja danych | pl_PL |
dc.subject | projektowanie graficzne | pl_PL |
dc.subject | dziennikarstwo danych | pl_PL |
dc.subject | manipulacja danymi | pl_PL |
dc.subject | polityka danych (ideologia) | pl_PL |
dc.subject | komunikacja wizualna | pl_PL |
dc.subject | perswazja wizulna | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń danych | pl_PL |
dc.subject | data visualisation (datavis) | en_EN |
dc.subject | graphic design | en_EN |
dc.subject | data journalism | en_EN |
dc.subject | data manipulation | en_EN |
dc.subject | data politics (ideology) | en_EN |
dc.subject | visual communication | en_EN |
dc.subject | visual persuasion | en_EN |
dc.subject | dataspace | en_EN |
dc.title | Przestrzeń danych: między projektowaniem informacji a manipulacją. Analiza specyfiki przekazów infograficznych na przykładzie portalu Visualizing Palestine | pl_PL |
dc.title.alternative | The Dataspace: Between Information Design and Data Manipulation. The Analysis of Specificity of Infographic Messages Based on Case Study of Visualising Palestine | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |