Mobilne pejzaże. Miasto w ruchu czy ruch w mieście?
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Michałowska, Marianna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [62]-77
Język: pl
Słowa kluczowe:
fotografia mobilnafotografia miejska
pejzaż miejski
media lokacyjne
mobile photography
urban photography
urban landscape
locative media
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule analizowane są sposoby reprezentacji miejskiego krajobrazu w fotografii. Stawiam
tezę, że chociaż przestrzeń zasadniczo jest nieruchoma, to można mówić o postrzeżeniu jej
jako ruchomej w czasie oraz środkami fotografii można podzielić się z innymi doświadczeniem
mobilności. Tekst składa się z pięciu części: z wprowadzenia, w którym analizuję znaczenia
terminu „mobilny pejzaż”, oraz z czterech interpretacji, zainspirowanych fotografiami
reprezentatywnymi dla przemian zachodzących w obszarze fotograficznego medium. Są to
kolejno: widoki miast Charlesa Marville’a i Karola Beyera, fotomontaże Edwarda Steichena
i Harry’ego Callahana, fotografie mobilne (portal Grupamobilni.pl), oraz projekt oparty na
aplikacji mobilnych (Amsterdam REALTIME). Proponowane tu refleksje nie dostarczą wyczerpującej
wiedzy o mobilnym pejzażu miasta, lecz, mam nadzieję, mogą stać się początkiem
takiej analizy. An article is an analysis of modes of representation of urban landscape in photography. I state
that though a city space formally is still we perceive it as movable in time. We can also share the
mobile experience with others. The article is parted into five sections: the introduction reflects
briefly on the meaning of the term „mobile landscape” and four short interpretations inspired
by four photographs, representative for shifts in history of photography are presented in
subsequent parts. These are: city views by Charles Marville and by Polish photographer Karol
Beyer, photomontages by Edward Steichen and by Harry Callahan, mobile photography by
Polish group „mobilni” and finally – a project based on mobile app (Amsterdam REALTIME).
Brief reflection proposed in the article is not a comprehensive survey on mobile landscape,
but rather – can suggest a direction of such study.