Pejzaże w mediach Chrisa Markera
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kita, Barbara
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [78]-85
Język: pl
Słowa kluczowe:
Markerpodróże
pejzaże medialne
pamięć
Marker
travel
media landscapes
memory
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Chris Marker jest twórcą podróżnikiem, który od początku swych doświadczeń artystycznych
poruszał się z kamerą po całym świecie: od Chin, przez Syberię, Moskwę po Europę i Amerykę
Południową. Wraz z rozwojem nowych technologii zmieniał także swoje narzędzia poznania
rzeczywistości, nie zmieniając jednakże swych pierwszych zainteresowań odmiennością, sytuacją
polityczną czy kreowaniem realności przez media. Jego wędrówki zaprowadziły go
także do pejzażu wirtualnej rzeczywistości, dopełniając wachlarz bytów oraz możliwych do
zobaczenia krajobrazów. Poruszę zatem problematykę związaną z korelacją pomiędzy krajobrazem
a technologią, która go mediatyzuje, pamięcią (kraj)obrazu, która jest ukształtowana
przez technikę, reżysera oraz sam pejzaż. Chris Marker is a traveler who, since the very beginning of his artistic career, has visited the
whole world with his camera: from China, through Siberia, Moscow, to Europe and South
America. Along with the development of new technologies he also changed his tools of
learning about reality, however, he did not leave his original interests in diversity, political
situation or creating reality by media. His travels led him to the landscape of virtual reality,
thus completing the range of beings and landscapes possible to see. Therefore, the article
will deal with the issues connected with the correlation between landscape and technology
which mediates it, with memory of landscape which is shaped by technology, a director and
the landscape itself.