• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2018, Studia de Cultura 10
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2018, Studia de Cultura 10
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 271. Studia de Cultura 10 (4). Cyberpsychologia. Nowe strategie badania mediów i ich użytkowników

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 271. Studia de Cultura 10 (4) (7.579MB)
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny numer monograficzny „Studia de Cultura” poświęcony nowym strategiom badania mediów i ich użytkowników. Punktem odniesienia do tych badań jest tym razem cyberpsychologia, czyli nowa perspektywa badań psychologicznych, która z uwagi na swój hybrydyczny i inter- (trans)dyscyplinarny charakter łączy w polu analiz tematy i metody badań psychologicznych i medioznawczych. Po to, by współcześnie objąć możliwie pełne spektrum interesujących nas zjawisk i dotrzeć – możliwie blisko i skutecznie – do ich sedna, coraz częściej trzeba wyjść poza obszary jednej nauki, jednej dyscypliny. W kulturze Web 2.0/ Web 3.0 centralną rolę odgrywają użytkownicy mediów, którzy poprzez swoje aktywności w cyberprzestrzeni wpływają na strukturę i zawartość nowych technologii, a nierzadko stają się ich ofiarami. Nasuwają się zatem pytania, jak badać te zachowania użytkowników, jak analizować krótko- i długoterminowe skutki oddziaływań nowych technologii na sferę naszych zachowań emocji i uczuć? Jaki wpływ wywierają one na ludzkie procesy poznawcze, neuropsychiczne, językowo-komunikacyjne, oraz w jakim stopniu ten wpływ jest jeszcze kontrolowany przez człowieka? Jak zmieniają się struktura i formy potrzeb pod wpływem mediów i w kontakcie z nimi? W jakim zakresie media się już zautonomizowały i przejęły kontrolę nad naszym życiem indywidualnym i społecznym? Jakie są skutki społeczne, kulturowe i psychologiczne tego stanu rzeczy? Jak na tożsamość i osobowość człowieka wpływają różne formy cyborgizacji jego ciała, które obserwujemy w transplantologii, telemedycynie, sztukach nowych mediów czy w terapiach psychologicznych i logopedycznych online? Postawione pytania z pewnością nie należą do najłatwiejszych i nawet intuicyjnie czujemy, iż trudno udzielić na nie proste odpowiedzi. Nie udzieli ich w pojedynkę, z pewnością, ani medioznawca, ani kulturoznawca, ani psycholog, ani też specjalista w zakresie cyberpsychologii. Jedynie interdyscyplinarny namysł nad tymi zagadnieniami pozwoli przedstawicielom nauk humanistycznych i społecznych na przybliżenie się do prawdy, która nigdy nie będzie miała charakteru ostatecznej diagnozy, co wynika z dynamiki zmian obserwowanych we współczesnej cywilizacji medialnej. Gwałtowny i wielu przypadkach niekontrolowany rozwój nowych mediów nie pozwala nam współcześnie jednoznacznie wyrokować o pozytywnych i negatywnych skutkach tej sytuacji w przyszłości; nie możemy także bazować na uprzednich doświadczeniach, gdyż wymiar zjawiska zwanego cywilizacją medialną nie miał swojego odpowiednika w przeszłości w żadnej skali i na żadnym poziomie życia społecznego i psychicznego. Artykuły zgromadzone w tym tomie mają przybliżyć nas do odpowiedzi na pytanie, co medioznawcy mogą zyskać we współpracy z cyberpsychologami, i dlaczego ich badania są tak istotne dla rozwoju cyberpsychologii i media studies w XXI wieku.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9538
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2018, Studia de Cultura 10

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image