Walencja emocjonalna online. Kompetencje cyfrowe a pomiar reakcji emocjonalnych w świetle badań jakościowych i biometrycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Waszkiewicz-Raviv, Alicja
Jasiewicz, Justyna
Jupowicz-Ginalska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 271, Studia de Cultura 10 (4) (2018), s. [114]-124
Język: pl
Słowa kluczowe:
kompetencje cyfrowewalencja
badanie biometryczne
badanie jakościowe
digital skills
valence
biometrics
biometcic research
qualitative research
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest zaprezentowanie wybranych wyników przeprowadzonego badania kompetencji
cyfrowych młodych ludzi: licealistów i studentów, które pozwolą stwierdzić, jakie
emocje towarzyszą realizacji działań wymagających skorzystania z umiejętności cyfrowych.
W obliczu dynamicznych przemian technologicznych związanych z digitalizacją oraz upowszechnieniem
ICT reakcje emocjonalne w ramach relacji HCI (ang. human computer interaction)
wciąż wymagają pogłębionych analiz. Projekt zrealizowany w Laboratorium Badań
Medioznawczych UW miał dostarczyć odpowiedzi na pytania o zależność pomiędzy biegunem
odczuwanych emocji a niskim lub wysokim profesjonalizmem realizacji zadań w świecie
wirtualnym. Artykuł podejmuje także próbę namysłu metodologicznego nad sposobami pomiaru
naukowego reakcji człowieka w kontakcie z cyberświatem. The purpose of the article is to present selected results of the conducted research on digital
competence of young people: high school and university students. The preliminary results
are to explain, what emotions accompany the implementation of activities requiring the
use of digital skills. In the face of rapid technological changes, related to digitalization and
widespread of ICT, still the emotional reactions within the human computer interactions (HCI)
require in-depth analyses and empirical inquiries. The project realised in Media Research
Laboratory University of Warsaw was supposed to provide answers to questions about the
relationship between the pole of experienced emotions and the low or high professionalism
of tasks in the virtual world. The article also attempts to take up the methodological reflection
on the methods of measuring the scientific reaction of a humans being in communication
within the cyber-world.