Zanurzenie w przeszłości. O memoracyjnej podróży seniorów na przykładzie wybranych filmów
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gajak-Toczek, Małgorzata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 291, Studia de Cultura 11 (4) (2019), s. [21]-35
Język: pl
Słowa kluczowe:
filmoterapia w edukacjistarość w filmie
Ingmar Bergman
David Lynch
Doris Dörrie
cinematherapy in education
senility in movies
Ingmar Bergman
David Lynch
Doris Dörrie
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Autorka nawiązuje do wychowawczej roli filmu, która może pomóc w kształtowaniu postaw
młodych ludzi tak, by potrafili aktywnie towarzyszyć seniorom oraz podjęli działania przygotowujące
do godnego i zaangażowanego doznawania własnego „wieczoru” egzystencji.
Wskazuje, że narracje filmowe ukazujące przystosowanie do ostatniego etapu istnienia mogą
przybierać różne formy. Szczególnie wyeksponowano memoracyjną perspektywę podróży
w głąb siebie jako narzędzie poszukiwania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. The author refers to the educational role of film, which can help shape the attitudes of young
people so that they can actively accompany seniors and take steps to prepare for a dignified
and committed experience of their own “evening” of existence. She indicates that film
narratives showing adaptations to the last stage of existence can take various forms. The
memorising perspective of the journey into the depths of oneself as a tool for searching for
knowledge and acquiring new skills was particularly highlighted.