Odbiór filmowych wizerunków zaburzeń zdrowia psychicznego przez młodzież w wieku 11–15 lat
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Górka, Justyna
Grobosz, Martyna
Skorupa, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 291, Studia de Cultura 11 (4) (2019), s. [63]-89
Język: pl
Słowa kluczowe:
odbiór filmufilm a zaburzenia psychiczne
stosunek do chorych psychicznie
młodzież a film
film w kulturoterapii
film reception
film and mental disorders
attitude towards the mentally ill
youth and film
film in cultural therapy
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Każdego roku wzrasta odsetek osób cierpiących na zaburzenia psychiczne (Janas-Kozik
2016: 61). Zjawisko to obserwowane jest w różnych grupach wiekowych, w tym wśród dzieci
i młodzieży (Kowalczuk, Krajewska-Kułak, Cybulski 2016: 52). Z jednej strony ważne jest
szerzenie rzetelnej wiedzy na temat zaburzeń psychicznych, z drugiej zaś przeciwdziałanie
stereotypowemu postrzeganiu chorych psychicznie, które może prowadzić do stygmatyzacji
czy wykluczenia społecznego. Jednym ze źródeł wiedzy na temat zaburzeń zdrowia psychicznego
działającym opiniotwórczo jest film (np. Barriga, Shapiro, Fernandez 2010; Byrne
2009). Prezentowane analizy miały na celu zbadanie odbioru filmowych wizerunków zaburzeń
zdrowia psychicznego przez młodzież w wieku 11–15 lat. Wnioski płynące z badań
mogą być pomocne w tworzeniu inicjatyw edukacyjnych i profilaktycznych skierowanych
do młodzieży szkolnej, stanowią też podłoże empiryczne do działań kulturoterapeutycznych
z zastosowaniem filmu. Every year the percentage of people suffering from mental disorders increases (Janas-
Kozik 2016: 61). This phenomenon is observed in various age groups, including children
and adolescents (Kowalczuk, Krajewska-Kułak, Cybulski 2016: 52). On the one hand, it is
important to disseminate reliable knowledge about mental disorders, while on the other to
counteract the stereotypical perception of the mentally ill, which may lead to stigmatisation
or social exclusion. One of the sources of knowledge on mental health disorders is film
(e.g. Barriga, Shapiro, Fernandez 2010; Byrne 2009). The aim of this study was to investigate
the perception of film images of mental health disorders by young people aged 11–15. The
conclusions of the research may be helpful in creating educational and preventive initiatives
aimed at young people at school, and provide an empirical basis for cultural therapeutic
activities using film.