• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2019, Studia de Cultura 11
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2019, Studia de Cultura 11
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Odbiór filmowych wizerunków zaburzeń zdrowia psychicznego przez młodzież w wieku 11–15 lat

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Odbiór filmowych wizerunków... (530.0KB)
Autor:
Górka, Justyna
Grobosz, Martyna
Skorupa, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 291, Studia de Cultura 11 (4) (2019), s. [63]-89
Język: pl
Słowa kluczowe:
odbiór filmu
film a zaburzenia psychiczne
stosunek do chorych psychicznie
młodzież a film
film w kulturoterapii
film reception
film and mental disorders
attitude towards the mentally ill
youth and film
film in cultural therapy
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Każdego roku wzrasta odsetek osób cierpiących na zaburzenia psychiczne (Janas-Kozik 2016: 61). Zjawisko to obserwowane jest w różnych grupach wiekowych, w tym wśród dzieci i młodzieży (Kowalczuk, Krajewska-Kułak, Cybulski 2016: 52). Z jednej strony ważne jest szerzenie rzetelnej wiedzy na temat zaburzeń psychicznych, z drugiej zaś przeciwdziałanie stereotypowemu postrzeganiu chorych psychicznie, które może prowadzić do stygmatyzacji czy wykluczenia społecznego. Jednym ze źródeł wiedzy na temat zaburzeń zdrowia psychicznego działającym opiniotwórczo jest film (np. Barriga, Shapiro, Fernandez 2010; Byrne 2009). Prezentowane analizy miały na celu zbadanie odbioru filmowych wizerunków zaburzeń zdrowia psychicznego przez młodzież w wieku 11–15 lat. Wnioski płynące z badań mogą być pomocne w tworzeniu inicjatyw edukacyjnych i profilaktycznych skierowanych do młodzieży szkolnej, stanowią też podłoże empiryczne do działań kulturoterapeutycznych z zastosowaniem filmu.
 
Every year the percentage of people suffering from mental disorders increases (Janas- Kozik 2016: 61). This phenomenon is observed in various age groups, including children and adolescents (Kowalczuk, Krajewska-Kułak, Cybulski 2016: 52). On the one hand, it is important to disseminate reliable knowledge about mental disorders, while on the other to counteract the stereotypical perception of the mentally ill, which may lead to stigmatisation or social exclusion. One of the sources of knowledge on mental health disorders is film (e.g. Barriga, Shapiro, Fernandez 2010; Byrne 2009). The aim of this study was to investigate the perception of film images of mental health disorders by young people aged 11–15. The conclusions of the research may be helpful in creating educational and preventive initiatives aimed at young people at school, and provide an empirical basis for cultural therapeutic activities using film.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9556
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2019, Studia de Cultura 11

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image