Idea geografii regionalnej jako przedmiotu nauczania w okresie kryzysu geografii w szkole
View/ Open
Author:
Zatorski, Michał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 170, Studia Geographica 7 (2014), s. [30]-37
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
geografiageografia regionalna
nauki geograficzne
opis krajoznawczy
opis typologiczny
geography
regional geography
geographical sciences
description of touring
typological description
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Współczesna geografia jako przedmiot nauczania przeżywa aktualnie kryzys, w dobie
wdrażanych już od końca lat 90. zmian w systemie oświaty. Odzwierciedla się to zanikiem
geograficznego – spójnego i syntetycznego myślenia u uczniów szkół podstawowych, a także
gimnazjów. Nowy przedmiot szkolny – przyroda, stała się powodem utraty pierwotnego
holistycznego charakteru geografii. Obecnie, wychodząc naprzeciw teoretycznym oczekiwaniom
rynku pracy, geografia stała się przedmiotem społecznie zmarginalizowanym, co
odzwierciedla się w redukcji liczby godzin lekcyjnych, tworzeniu profili klas nieuwzględniających
rozszerzenia „geograficznego” oraz nastawieniu uczniów i rodziców. Z obecną sytuacją
geografii pogodzili się już nawet geografowie, a wystarczy przecież spojrzeć w przeszłość
i przekonać się, co stanowiło siłę geografii jako przedmiotu nauczania. Wacław Nałkowski
w 1907 roku stwierdził, że geografia to dziedzina, która pozwala myśleć naukowo, czuć estetycznie
oraz działać praktycznie, wraz z historią urealnia nam rzeczywistość i pozwala wydobyć
z niej to, co dla nas istotne. Należy więc powrócić do geografii regionalnej i jej typologicznych
opisów krajobrazu propagowanych przez klasyków nowożytnej geografii. Contemporary geography is experiencing a crisis as a school subject, in light of the changes in
the education system, which are being implemented in Poland since the 1990s. This is reflected
by geographic atrophy – lack of a coherent and synthetic thinking exhibited by students of
primary and lower secondary schools. New school subject – natural science –caused the loss
of the original holistic nature of geography. Currently, in order to meet the expectations of the
labor market, geography became the subject socially marginalized, which is reflected in the
reduction of teaching hours; number of “non-geography majors”; and in the attitude of pupils
and parents. With this state of things even the geographers themselves have come to terms.
They are the ones, however, who should look back and remind themselves of the power of
geography as a subject in the past. Wacław Nałkowski wrote in 1907 that geography allows
you to think scientifically, perceive aesthetically, and act practically. Along with history it
constitutes the “real” in “reality” and allows us to take from it what is important to us. We
should therefore return to the regional geography, to typological descriptions of landscape,
promoted by the canonical authors of modern geography.