Gmina jako obszar odniesienia w edukacji regionalnej. Edukacja regionalna w gminie Latowicz – innowacja pedagogiczna
View/ Open
Author:
Gajowniczek, Zygmunt Tomasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 170, Studia Geographica 7 (2014), s. [38]-50
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja regionalnamała ojczyzna
własny region
regional education
small motherland
own region
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Edukacja regionalna dotyczy „własnego regionu” − indywidualnej dla każdego człowieka
przestrzeni geograficznej, z którą się on utożsamia. Istotne znaczenie odgrywają silne związki
emocjonalne oraz odniesienie do własnej historii i dziedzictwa kulturowego. Większość
opracowanych dotychczas programów edukacji regionalnej odnosiła się do dużych jednostek:
województwa, krainy historyczno-geograficznej. Tymczasem uczniowie utożsamiają
„własny region” z niewielkim obszarem zbliżonym do gminy. Gmina powinna być zatem
podstawowym obszarem w edukacji regionalnej, co wynika z dopasowania do naturalnych
możliwości poznawczych uczniów, pokrywania się tego terenu z obwodem szkolnym oraz
możliwościami finansowania realizacji edukacji regionalnej jako odrębnego modułu przedmiotowego,
który wydaje się najodpowiedniejszy. W zakres treści nauczania (wynikających
ze specyfiki miejsca) powinny wchodzić zagadnienia ze wszystkich dyscyplin, bez faworyzowania
którejkolwiek, a szczególnie historii i dziedzictwa kulturowego. Taki eksperymentalny
program nauczania realizowany był w latach 2001–2014 w gminie Latowicz (powiat miński,
województwo mazowieckie) jako innowacja pedagogiczna. Regional education refers to “the own region” – that is the particular geographical, social
and natural space a person identifies with. Strong emotional relations, history and cultural
heritage are of great importance. Most programmes of regional education adopt a voivodeship,
province or a historical district as “the own region”:. Meanwhile, the pupils identify their
“own region” with a small area, similar to the commune in which they live. The commune
(municipality) should be therefore the basic reference area in regional education. In Poland
the commune is often a school district thus it should be included in a separate module of
the teaching of regional education, as it appears to be the most suitable one. The teaching
content (reflecting the nature of the region) should include knowledge from all disciplines,
in particular geography, history, and cultural heritage, without favouring any of them. The
experimental programme of regional education, realized in 2001–2014 in the Latowicz commune
(Mińsk County, Mazovian Voivodship), is a considerable pedagogical innovation.