The poet who failed his best play? Podmiot mówiący w utworach zespołu Nightwish wobec paradygmatu romantycznego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Svetlova, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 258, Studia de Cultura 10 (3) (2018), s. [72]-87
Język: pl
Słowa kluczowe:
Nightwishromantyzm
poeta wyklęty
Metal Music Studies
Nightwish
romanticism
damned poet
Metal Music Studies
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł dotyczy problematyki podmiotu mówiącego w twórczości zespołu Nightwish
w zestawieniu z romantycznymi koncepcjami poezji, miłości i natury, a także mitem poety
„wyklętego”, na którego kreuje się lider grupy Tuomas Holopainen. Tekst porusza kwestie autowizerunku
i autentyczności artystów, a także wielokodowości narracji w muzyce rockowej.
Analizuje tzw. program literacki zespołu na poziomie słownym, ikonicznym i muzycznym,
zaczynając od wczesnej twórczości poprzez album koncepcyjny Century Child i zamykając
ostatnim koncertem z udziałem wokalistki Tarji Turunen End of an Era. The article gives an insight into the problem of lyrical subject in songs recorded by Nightwish,
along with the myth of the damned poet led by the group’s leader, Tuomas Holopainen, and
romantic concepts of poetry, love and nature. It raises issues of autobiography and authenticity
of artists, as well as the multidisciplinary narrative in rock music led on literary, iconic and
musical levels. This text focuses primarily on the early Nightwish songs, the Century Child
concept album and the End of an Era concert as the last live performance of Nightwish with
Tarja Turunen as the lead singer.