Koncertowe sacrum i profanum – teatralizacja przestrzeni scenicznej na przykładzie zespołu Rammstein
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kubiak, Maciej
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 287, Studia de Cultura 11 (3) (2019), s. [57]-69
Język: pl
Słowa kluczowe:
Rammsteinprzestrzeń sceniczna
muzyka popularna
teatralizacja
popkultura
Rammstein
stage space
popular music
staging
pop culture
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule zwrócono uwagę na problem teatralizacji przestrzeni podczas występów scenicznych
grupy Rammstein. Twórczość sceniczna zespołu wykorzystuje środki wyrazu
artystycznego, jakie można znaleźć podczas przedstawień teatralnych. Począwszy od oświetlenia,
poprzez kostiumy, dekoracje, aż do detali, grupa wykazuje dbałość o szczegóły swoich
występów. Niejednokrotnie muzycy sięgają do klipów wideo, przenosząc ich elementy
do przestrzeni scenicznej. Niecodzienny, świąteczny charakter wydarzenia, jakim jest koncert
zespołu Rammstein, stwarza swoiste przestrzenie, które można określić jako sacrum.
W artykule dokonano analizy spektakli muzycznych w świetle teorii Johana Huizingi, Beaty
Hoffmann, Wojciecha Siwaka oraz Theodora Adorna i Maxa Horkheimera. The article focuses on the issue of turning stage space into theatre-like environment, which
takes place during stage performances of the German band, Rammstein. The band’s stage
performance uses techniques of artistic expression that can be found in theatre performances.
Ranging from lighting, through costumes and decorations, to details, the band pays a lot of
attention to the details involved in their stage performance. The members of the band also
repeatedly use video clips, transferring their parts onto stage space. The unusual, festive
character of Rammstein’s concerts creates particular spaces that can be called sacrum. In the
article, an analysis of music performances is carried out, according to the theories of Johan
Huizinga, Beata Hoffmann, Wojciech Siwak, as well as Theodor Adorno and Max Horkheimer.