• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poetyka kulturowa dla szkoły. Dydaktyka polonistyczna wobec wyzwań antropologii literatury

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Poetyka kulturowa dla szkoły... (1.043MB)
Autor:
Pieniążek, Marek
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 58, Studia Historicolitteraria 8 (2008), s. [139]-158
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The aim of this paper is pointing out the urgent need for anthropological models of reading literary texts to be introduced in the school methodology of teaching Polish. Observation of over 80 lessons, which revealed numerous instances of school-methodological simplifications, also showed the necessity of creating a counterweight for the fossilized habits of purely formal contacts of pupils with literature. The suggested solution is adopting the anthropological perspective, which enables the perception of the world not in literature, but via literature. This view, after redefining the status of literature and the methodological assumptions, will allow introducing elements of interpretive anthropology (C. Geertz) among the tools of a Polish teacher. Thus school reading could be perceived as an anthropological experience. However, a problem must be noticed, connected with the teaching methods and methodology: out of which sphere of knowledge should questions about the text arise? The solution may be found in the view that modem literature is a specifically understood trace of “self’; therefore, while asking about a text, we should be allowed to ask about the related - primarily cultural - experience (R. Nycz). A reading of this kind can be supported by the category of resonance (S. Greenblatt), evoked in the literary experience of the pupil. School poetics will thus more easily receive the status of a pragmatic aspect of the theory (M.P. Markowski). In the designed model, special attention should be paid to the “anthropologically” operationalized educational goals. Experience brought by their realization will perhaps allow us to create a dynamic model of poetics, which will be able to incorporate any teenage pupil in the - more and more difficult - game of the sense of reading at all.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9662
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Historicolitteraria 8
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image