Filmowe sposoby antropologicznego poznania
View/ Open
Author:
Skowronek, Bogusław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 58, Studia Historicolitteraria 8 (2008), s. [174]-188
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The aim of this article is showing the methods of anthropological perception of man, phenomena and forms of culture
through a film. All films, regardless of their form and genre, can be the bases of anthropological analysis. The
hermeneutic foundation in such analyses is the method of “thick description”, characteristic of the interpretive
anthropology model by Clifford Geertz. The elementary notional categories forming the interpretive framework in
anthropological film analyses are: the Other, the Ideology, and the Image. Different ways of anthropological
perception result from the different accentuation of these categories in particular film genres: ethnographic
films, documentaries, main stream feature films, progressive, amateur or “new-media” films.