Literatura trudno obecna w szkole. Strategie czytania literatury współczesnej po 1989 roku w liceum
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Saran-Pasoń, Edyta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 67, Studia Historicolitteraria 9 (2009), s. [74]-82
Język: pl
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article is devoted to the problem of reading and reception of modern literature by secondary-school students. The author analyses the list of obligatory titles, looking especially for the most recent publications. The elementary problem is the evaluation of strategies of reading modern literature, in the context of the changes introduced by the secondary-school reform. The article presents the analysis of results of a survey, conducted in a group of 73 pupils, and of results of an experiment, aimed to investigate the influence of the new strategies of reading literary texts on the quality of text interpretation. In the conclusions, the author criticizes downplaying the presence and role of modern literature in the contemporary educational system, and employing the strategy of reading mere text-fragments.