• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Immanuel Kant i cortegiana honesta jako sygnatury tekstowego świata Manueli Gretkowskiej

Thumbnail
View/Open
Immanuel Kant i cortegiana... (861.0Kb)
Author:
Rozmus, Jacek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 67, Studia Historicolitteraria 9 (2009), s. [144]-155
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2009
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The article presents a method which justifies using the term cortegiana honesta as a referential category, fitting within the possibility limits of the world of Manuela Gretkowska’s works. This category has not yet been employed by the literary criticism, but it was the critics of the national-catholic orientation that accused the writer of immorality, outraged that her books sold so well. Gretkowska provoked them with her eruditeness and consistent uncovering of the national myths, generated by the romantic paradigm. In Gretkowska’s works, the mysticism and eroticism subjected to this paradigm become grotesque. Attaining the effect of grotesque is facilitated by the philosophy of Kant, which Gretkowska employs with mastery in creating her own “self” in “Podręcznik do ludzi” (The coursebook to people). Kant’s usus elencticus allows the writer to keep the distance both from the presented world, and the experienced world, while the border between the two seems blurred and allows her to retain her identity. It guarantees efficient exploration of the hyperreality, in which female creativity consists in confirming her own identity in a simulated, unstable but constantly uniformed enclave.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9682
Collections
  • 2009, Studia Historicolitteraria 9
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image