Id, ego i deficyt superego w obrazie psychologicznym bohaterów powieści Zazdrość i medycyna Michała Choromańskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Setlak, Wiesław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 253, Studia de Cultura 10 (2) (2018), s. [133]-148
Język: pl
Słowa kluczowe:
Michał Choromańskipowieść psychologiczna
psychoanaliza
freudyzm
psychokrytyka
Charles Mauron
zazdrość
obsesja
Michał Choromański
psychological novel
psychoanalysis
freudism
psychocriticism
Charles Mauron
jealousy
obsession
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Opublikowana w roku 1933 powieść Zazdrość i medycyna Michała Choromańskiego wyłamuje
się zdecydowanie z dominującej w prozie dwudziestolecia międzywojennego konwencji
realizmu psychologicznego wykorzystującego zdobycze psychologii behawioralnej.
Dzieło Choromańskiego to nowatorski eksperyment kompozycyjny i myślowy; świat przedstawiony
w Zazdrości i medycynie przypomina psychotyczną malignę czy oniryczną wizję.
Całość powieści skłania do badań interdyscyplinarnych z wykorzystaniem np. psychoanalizy
Sigmunda Freuda, metody psychokrytycznej Charles’a Maurona, współczesnej psychologii
procesu twórczego i tych metodologii badań psychologicznych, które akceptuje i niekiedy
wykorzystuje współczesne literaturoznawstwo. Powieść Choromańskiego uchodzi za najbardziej
wnikliwe, merytoryczne studium zazdrości w literaturze międzywojnia. Id, ego and superego deficit in a psychological image of the protagonists of ″Jealousy and
Medicine″ by Michał Choromański Jealousy and Medicine – a novel by Michał Choromański,
published in 1933, evidently breaks out of the convention of psychological realism thriving on
the achievements of behavioural psychology, dominant in the interwar period. Choromański’s
work is an innovatory experiment on composition and thought; the world shown in the novel
resembles a psychotic maligna or oneiric vision. The whole novel prompts interdisciplinary
research using psychoanalysis of Sigismund Freud, Charles Mauron’s psychocritical method,
being a transformation of classical Freudian psychoanalysis (with Otto Rank’s modifications),
contemporary psychology of a creative process and the methodologies of psychological
research which are accepted and occasionally used by contemporary literary studies.
Choromański’s novel is deemed the most discerning studium of jealousy in interwar literature.