Propozycja modelowania poznania za pomocą teorii hipergrafów
View/ Open
Author:
Korczyński, Waldemar
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 53, Studia Philosophica 4 (2008), s. [21]-28
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The theory of hypergraphs is presented as a tool representing empirical data (characteristics
of the studied object). Such a knowledge representation can be analysed owing to
operations defined in hypergraph structure. The analysis also concerns: a) limitations because
of measurement, b) logical levels of object representation, and c) natural constraints. The
hypergraph model of cognition allows to grasp the border-line between science and other
types of knowledge.