Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 101. Studia Historicolitteraria 11
Author:
Baluch, Alicja
Chrobak, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Baluch, Alicja
Chrobak, Małgorzata
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2081-1853
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2011
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuły zebrane w prezentowanym tomie „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria XI” dotyczą literatury przeznaczonej dla młodego odbiorcy. W zbiorze tym znajdują się omówienia utworów z XIX i XX w., adresowanych zarówno do najmłodszych, jak i dorastających czytelników, reinterpretacje tekstów klasycznych obok propozycji „czytania” utworów współczesnych. Pojawiają się tutaj najnowsze orientacje badawcze, m.in. krytyka feministyczna, postkolonialna, antropologia literacka czy próby literackiej autoanalizy, które mieszczą się
w kręgu terapeutycznych poczynań związanych z literaturą.
Zawartość tomu została podzielona na trzy części. Pierwsza skupia teksty poświęcone najnowszym metodologiom badań literatury „osobnej” oraz sposobom ich wykorzystania w edukacji. Część druga dotyczy kwestii teoretycznych, natomiast trzeci, a zarazem ostatni blok artykułów prezentuje zagadnienia historycznoliterackie oraz interpretacje pojedynczych utworów. Ten szeroki zakres propozycji metodologicznych i krytycznoliterackich usprawnia instrumentarium badawcze dla literatury dziecięco-młodzieżowej. Uczy wnikliwego i uważnego czytania, zwłaszcza tych utworów, które w odbiorze dorosłego czytelnika posługują się „zapomnianym językiem” dzieciństwa.