Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299. Studia de Cultura 12 (1). Topografie. Miejsca - media - reprezentacje
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Copik, Ilona
Skowronek, Bogusław
Redaktor:
Copik, Ilona
Skowronek, Bogusław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Współcześnie, w dobie zmediatyzowanego, nieustannie globalizującego się, ale też
wciąż dywersyfikującego się społeczeństwa problematyka przestrzeni należy do
kwestii priorytetowych. Przestrzeń i czas to wszak podstawowe kategorie opisu
ludzkiej egzystencji, ale także narracji filmowych czy literackich oddających jej poszczególne
wymiary, epizody, zdarzenia oraz obiekty i postaci kluczowe.
Tytułowa kategoria konceptualizowana jest jako przestrzeń przepływów myśli,
ludzi, towarów i usług, pole transgresji artystycznych, kulturowych, geograficznych
i psychologicznych. A zatem przestrzeń, i ta realna, i ta wyimaginowana odgrywa
wciąż istotną rolę w kształtowaniu się antroposfery i mediasfery, szeroko pojętego
doświadczenia społecznego i indywidualnego.
W niniejszym tomie jego Redaktorzy i Autorzy artykułów odnoszą się do tych
zagadnień – mapując i opisując różne wymiary i kategorie topograficzne. Należą do
nich: przestrzeń i pejzaż; obszar i jego granice; mapa i terytorium; migracja i podróżowanie
czy mediatyzacja doświadczenia topograficznego w filmie, fotografii,
projektach artystycznych.
Artykuły odnoszą się bezpośrednio i pośrednio do takich kluczowych – dla
zwrotu topograficznego – kategorii jak: geografia kulturowa; inność, obcość, (post)
kolonializm; regionalizm, lokalność, globalizm; przestrzeń, pamięć i tożsamość;
(geo)polityka i poetyka przestrzeni; polityka (re)prezentacji miejsca; marginesy,
peryferie i centra.
Wszystkie te zagadnienia i słowa klucze są obecne w analizowanych dziełach
(audio)wizualnych na poziomie ich formy i tematu oraz zastosowanych strategii autorskich
i twórczych, języka i obrazu, jak również funkcjonują w artykułach jako
kategorie analityczne, opisowe, meta-poznawcze.
Jestem przekonana, iż niniejszy tom monograficzny „Studia de Cultura” dotyczący
topografii filmowych wzbudzi zainteresowanie Czytelników i Czytelniczek
oraz będzie stanowił istotny zaczyn do dalszych pogłębionych refleksji naukowych
w obszarze badań kulturowych, filmoznawczych, medioznawczych, językoznawczych
i antropologicznych.