Brama łez. Filmowe topografie Ellis Island
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kita, Barbara
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [11]-23
Język: pl
Słowa kluczowe:
Ellis Islandfilm dokumentalny
film fabularny
Georges Perec
Ellis Island
a documentary
a feature film
Georges Perec
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Georges Perec traktuje Wyspę Imigrantów nad brzegami rzeki Hudson jako nie-miejsce, miejsce
którego nie ma. Jest to przestrzeń konotująca wiele różnych znaczeń, odwołująca się do
pamięci, tożsamości, nadziei i zarazem rozpaczy milionów ludzi, którzy przez nią przeszli, by
znaleźć się w wymarzonym świecie. Doświadczenia pasażerów statków, a potem rzuconych
na nieznany ląd imigrantów z całego świata co jakiś czas stają się tematem filmów, których
akcja częściowo w ciągu całej ich pielgrzymki rozgrywa się na Wyspie Ostryg. Tekst stanowi
próbę uporządkowania specyficznej topografii wyspy i skonfrontowania jej z obrazami filmowymi.
Z jednej strony wyspa to przestrzeń różnorodności ludzi, języków i kultur, z drugiej
zaś tworzy lokalność wynikającą z rozmiaru i położenia wyspy względem stałego lądu
(Manhattanu) oraz buduje tymczasową swoistą lokalność grup ludzi pochodzących z różnych
zakątków świata. Odniesienie do filmu Pereca i Bobera Opowieści z Ellis Island konstruuje rodzaj
ramy o charakterze teoretycznym dla zaproponowanych rozważań na temat topografii
wyspy, uzupełnia je film Ellis JR oraz pełnometrażowe filmy fabularne (Ojciec Chrzestny II
Francisa Forda Coppoli, Brooklyn Johna Crowleya i inne). Georges Perec perceives the Island of Immigrants at the banks of the Hudson River as a non-
-place, a place which does not exist. It is a space which can be associated with many different
meanings, referring to memory, identity, hope and despair of millions of people who came
through it in order to find themselves in the dream world. The experiences of passengers who
after travelling by ship were cast into the unknown world of immigrants from all over the
world are still used as themes of films whose action partly takes place on the Oyster Island.
The paper is an attempt at ordering the specific topography of the island and confronting
it with film images. On the one hand, the island is identified with a diversity of people,
languages and cultures. On the other hand, it is a locality resulting from the size and location
of the island in relation to the mainland (Manhattan), and builds a kind of temporary locality
of people from different parts of the world. Reference to Perec and Bober’s film Recit d’Ellis
Island constructs a kind of theoretical framework for the proposed considerations of the
topography of the island, being supplemented by the film Ellis by JR, as well as feature films
(The Godfather 2 by Francis Ford Coppola, Brooklyn by John Crowley, and other).