Wyboje na „drodze do Europy”. Nowa odsłona kina drogi i ponowne mapowanie narodu w Europie Środkowej po 2004 roku
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gott, Michael
Van Heuckelom, Kris
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [80]-97
Język: pl
Słowa kluczowe:
kino drogikino polskie
kino czeskie
kino po 1989 roku
road movies
Polish cinema
Czech cinema
cinema after 1989
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Niniejszy tekst poświęcony jest analizie rozwoju środkowoeuropejskiego kina drogi po roku
2004, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii polskiej i czeskiej. Omawiane przez
nas filmy to produkcje polskie Francuski numer (2006, reż. Robert Wichrowski) i Handlarz
cudów (2009, reż. Bolesław Pawica, Jarosław Szoda) oraz czeskie Rodzina fundamentem państwa
(Rodina je základ státu, 2011, reż. Robert Sedláček) i Buziaczki (Pusinky, 2007, reż. Karin
Babinská). Chociaż filmy te do pewnego stopnia podążają utartymi ścieżkami, stawiamy tezę,
że równocześnie na różne sposoby nowatorsko wykorzystują one narzędzia kina drogi, odpowiadając
na problemy, dylematy i perspektywy Europy Środkowej po 2004 roku. This paper is dedicated to the analysis of the development of Central European road movies
after 2004, with special consideration given to Polish and Czech cinematography. The films
which have been discussed are Polish productions Francuski numer (2006, directed by Robert
Wichrowski) and Handlarz cudów (2009, directed by Bolesław Pawica and Jarosław Szoda),
as well as Czech Rodina je základ státu (2011, directed by Robert Sedláček) and Pusinky (2007,
directed by Karin Babinská). Although these films – to a certain extent – follow the fixed
paths, we put forward the assumption that at the same time, they use the tools of road movies
in an innovative and varied manner, responding to problems, dilemmas and perspectives of
Central Europe after 2004.