Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLipiński, Kamilpl_PL
dc.date.accessioned2020-12-10T16:27:54Z
dc.date.available2020-12-10T16:27:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [107]-121pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9888
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie kronik filmów domowych na Jawie w ujęciu Pétera Forgácsa zrealizowanych w trzecim okresie kolonialnym, wchodzących w skład instalacji filmowej zatytułowanej Looming Fire. Stories from the Dutch Indies (2013). Szczegółowa analiza powiązań mikro- i makrohistorii przedstawia wnikliwe studium przeobrażeń filmów, szukając relacji zachodzącej między kolonizatorami a autochtonicznymi mieszkańcami żyjącymi na Jawie. Do najważniejszych mechanizmów społecznych zachodzących między nimi należy zaliczyć mimikrę i metisaż kulturowy. Wraz z mocno zarysowanym planem reprezentacyjnym elit kolonialnych i rodzin królewskich filmowe epizody uchylają kulisy prac fizycznych wykonywanych na plantacjach i w fabrykach przez ludność tubylczą. Ze szczególnym pietyzmem zarysowane zostały specyfika spotkań elit na salonach oraz etniczne obyczaje ludności jawajskiej kultywującej swoją tradycję.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of this article is to analyse the chronicles of home films in Java in terms of Péter Forgács realized in the third colonial period included in the film installation entitled Looming Fire. Stories from the Dutch Indies (2013). The detailed analysis of the connections between micro- and macrohistory presents an in-depth study of film transformations looking for the relationship between colonizers and indigenous inhabitants living in Java. Among the most important social mechanisms between them are mimicry and cultural métissage. Accompanied by a strongly outlined representation plan of the colonial elites and royal families, the film episodes reveal the backstage of physical work performed on plantations and factories by indigenous people. The author pays particular attention to the specificity of elite meetings in the salons and the ethnic customs of the Javanese people cultivating their tradition.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectmikrohistoriapl_PL
dc.subjectHolenderskie Indie Wschodniepl_PL
dc.subjectJawapl_PL
dc.subjectkolonializmpl_PL
dc.subjectkomparatystyka wizualnapl_PL
dc.subjectfilmy found footagepl_PL
dc.subjectmicrohistoryen_EN
dc.subjectDutch East Indiesen_EN
dc.subjectJavaen_EN
dc.subjectcolonialismen_EN
dc.subjectvisual comparative studiesen_EN
dc.subjectfound footage moviesen_EN
dc.titleRegards comparés. Obrazy trzeciego okresu kolonialnej Jawypl_PL
dc.title.alternativeRegards comparés. The images of the third colonial period of Javaen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord