Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 305. Studia de Cultura 12 (3). Metody badania mediów i literatury. Nowe tropy i (re)interpretacje
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl, en
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Literatura, sama będąc medium dla słowa i obrazu, wchodziła od zarania dziejów
w rozmaite relacje z tradycyjnymi i nowymi mediami. Stąd też analizy tych praktyk
dotyczyły zagadnień związanych z intertekstualnością, intermedialnością, adaptacją
czy konwergencją.
We współczesnej cywilizacji, zdominowanej przez media mobilne, społecznościowe,
cyfrowe, literatura – w różnych swoich formach i odsłonach – funkcjonuje
praktycznie we wszystkich znanych człowiekowi środowiskach medialnych (radiu,
filmie, teatrze, internecie), w formie drukowanej, elektronicznej czy w postaci
audiobooków. Wchodzi także w relacje z różnymi awangardowymi formami sztuki,
w tym ze sztuką nowych mediów.
Polimorficzność współczesnych pól i form literackich wymaga uruchomienia
lub wynalezienia całkowicie nowych metod ich analizy lub modyfikacji czy transfiguracji
tych, które są już zakotwiczone w badaniach humanistycznych i społecznych.
Literatura funkcjonuje w tych analizach i interpretacjach zarówno jako konkretny
tekst sygnowany nazwiskiem autora, jak i wytwór określonej praktyki kulturowej,
wyraz specyficznego doświadczenia generacyjnego, pole pisma, doświadczenia,
eksperymentu artystycznego, a nawet prowokacji kulturowej.
W literaturze usieciowionej, czyli zarówno zdominowanej przez praktyki
nowomedialne, jak i uchwyconej przez te rozmaite praktyki interpretacyjne, wyraża
się złożony charakter współczesnego społeczeństwa medialnego, kultury Web 3.0
czy estetyki i ideologii cywilizacji medialnej w drugiej dekadzie XXI wieku.
Do badania mediów wykorzystujemy wciąż – w niektórych wypadkach motywowani
głównie charakterem materiału badawczego – terminologie i metodologie
o proweniencji literaturoznawczej, i na odwrót. Badania współczesnych form literackich
w przestrzeniach (nowych) mediów wymagają bowiem od badaczy znajomości
metod warsztatu medioznawczego i komunikologicznego. Wciąż pozostaje
oczywiście miejsce w tych analizach i studiach dla tradycyjnych metod – w myśl
zasady, iż należy je dobierać zgodnie ze specyfiką przedmiotu badania.
Artykuły naukowe zgromadzone w tym tomie oddają złożony charakter opisywanych
zjawisk na polu i z pogranicza analiz literaturo- i medioznawczych, inspirowanych
antropologią kulturową, naukami o sztuce czy myślą socjologiczną.