• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2020, Studia de Cultura 12
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2020, Studia de Cultura 12
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 305. Studia de Cultura 12 (3). Metody badania mediów i literatury. Nowe tropy i (re)interpretacje

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 305. Studia de Cultura 12 (3) (2.123MB)
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl, en
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Literatura, sama będąc medium dla słowa i obrazu, wchodziła od zarania dziejów w rozmaite relacje z tradycyjnymi i nowymi mediami. Stąd też analizy tych praktyk dotyczyły zagadnień związanych z intertekstualnością, intermedialnością, adaptacją czy konwergencją. We współczesnej cywilizacji, zdominowanej przez media mobilne, społecznościowe, cyfrowe, literatura – w różnych swoich formach i odsłonach – funkcjonuje praktycznie we wszystkich znanych człowiekowi środowiskach medialnych (radiu, filmie, teatrze, internecie), w formie drukowanej, elektronicznej czy w postaci audiobooków. Wchodzi także w relacje z różnymi awangardowymi formami sztuki, w tym ze sztuką nowych mediów. Polimorficzność współczesnych pól i form literackich wymaga uruchomienia lub wynalezienia całkowicie nowych metod ich analizy lub modyfikacji czy transfiguracji tych, które są już zakotwiczone w badaniach humanistycznych i społecznych. Literatura funkcjonuje w tych analizach i interpretacjach zarówno jako konkretny tekst sygnowany nazwiskiem autora, jak i wytwór określonej praktyki kulturowej, wyraz specyficznego doświadczenia generacyjnego, pole pisma, doświadczenia, eksperymentu artystycznego, a nawet prowokacji kulturowej. W literaturze usieciowionej, czyli zarówno zdominowanej przez praktyki nowomedialne, jak i uchwyconej przez te rozmaite praktyki interpretacyjne, wyraża się złożony charakter współczesnego społeczeństwa medialnego, kultury Web 3.0 czy estetyki i ideologii cywilizacji medialnej w drugiej dekadzie XXI wieku. Do badania mediów wykorzystujemy wciąż – w niektórych wypadkach motywowani głównie charakterem materiału badawczego – terminologie i metodologie o proweniencji literaturoznawczej, i na odwrót. Badania współczesnych form literackich w przestrzeniach (nowych) mediów wymagają bowiem od badaczy znajomości metod warsztatu medioznawczego i komunikologicznego. Wciąż pozostaje oczywiście miejsce w tych analizach i studiach dla tradycyjnych metod – w myśl zasady, iż należy je dobierać zgodnie ze specyfiką przedmiotu badania. Artykuły naukowe zgromadzone w tym tomie oddają złożony charakter opisywanych zjawisk na polu i z pogranicza analiz literaturo- i medioznawczych, inspirowanych antropologią kulturową, naukami o sztuce czy myślą socjologiczną.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9894
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2020, Studia de Cultura 12

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image