Problemy współczesnej genologii medialnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Hajduk-Nijakowska, Janina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 303, Studia de Cultura 12 (2) (2020), s. [35]-46
Język: pl
Słowa kluczowe:
gatunek medialnysytuacja komunikacyjna
konwergencja oddolna
wspólnota komunikacyjna
mass media genre
communicative situation
bottom-up convergence
communicative community
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule podjęto próbę doprecyzowania przedmiotu badań genologii medialnej, dystansując
się od genologii literaturoznawczej. W dobie konwergencji mediów obserwujemy postępujące
zacieranie się granicy pomiędzy informacjami a publicystyką, co w konsekwencji
zmienia współczesną konwencję komunikacyjną. Prowadzi to często do degradacji serwisów
informacyjnych, a także podważa zasadność stosowania wyznaczników „tradycyjnych” gatunków
medialnych. Zmiana konwencji komunikacyjnej we współczesnych mediach wymaga
przede wszystkim wykorzystania do jej analizy kontekstu kulturowego, który decyduje
o sposobach tworzenia przekazów i sposobach odbierania treści medialnych, ujawnia mechanizm
perswazji stosowany przez nadawcę oraz nasilającą się jednocześnie konwergencję
oddolną, przejawiającą się w sposobach nadawania przez odbiorców sensu docierającym do
nich treściom. The paper is an attempt at clarifying the object of research into media genology, distancing
itself from literary studies genology. In the era of convergence of mass media, we can
observe a progress in the blurring of the border between information and journalism, which
consequently changes the contemporary communicative convention. As a result, information
services are often degraded and the sense of implementing ‘traditional’ indicators of mass
media genres is questioned. The change of communicative convention in contemporary
mass media requires, above all, the use of cultural context for its analysis, as it determines the
methods of creating messages and means of receiving them. It also reveals the mechanism
of persuasion, which is used by the broadcaster, as well as the simultaneous strengthening of
bottom-up convergence, which is visible in the ways in which recipients broadcast the sense
of messages they get.