Relacja między dyskursem popularnonaukowym w serwisie YouTube a wizerunkiem vlogera na przykładzie prowadzących kanały Historia Bez Cenzury oraz Irytujący Historyk
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Barańska-Szmitko, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 303, Studia de Cultura 12 (2) (2020), s. [62]-77
Język: pl
Słowa kluczowe:
YouTubewizerunek
dyskurs popularnonaukowy
styl popularnonaukowy
wideoblog
wloger
YouTube
image
popular science discourse
popular science style
video blog
vlogger
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem niniejszego tekstu jest określenie, jaki wizerunek może być komunikowany
przez historyka w jego filmach, zamieszczonych na kanale w serwisie
YouTube. Ponadto podejmie się próbę odpowiedzi na pytanie, czy cechy dyskursu
popularnonaukowego wideobloga wpływają na konstruowany przez odbiorcę wizerunek
youtubera. Badania przeprowadzono z udziałem respondentów, którzy
oglądali film, a następnie określali wizerunek historyka. Wyniki pozwalają zauważyć,
że wizerunek wlogera składa się głównie z cech opartych na komunikatywności,
ekspresyjności, wiedzy, humorze, pasji i zaangażowaniu oraz pewności siebie.
Choć dyskurs ułatwia komunikowanie niektórych cech wizerunkowych, to proporcje
tych cech w wizerunku są różne w zależności od wlogera. The purpose of this paper is to determine what kind of image could be communicated by
a historian in his/her films, shared on their YouTube channel. Moreover, there is a question
whether the features of a popular science video blog influence the image of a vlogger, which is
constructed by a recipient. Research was conducted among respondents who watched a film
and then described the image of the historian. The results indicate that the image of a vlogger
consists mainly of features based on communication skills, expressiveness, knowledge,
sense of humor, passion and involvement, as well as self-confidence. Although the discourse
facilitates communication of some image qualities, their proportions are different, depending
on a particular vlogger.