• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2012, Studia de Cultura 4
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2012, Studia de Cultura 4
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hermanna Nitscha Teatr Orgii i Misteriów jako powód do zgorszenia?

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Hermanna Nitscha Teatr... (349.1KB)
Autor:
Wałczyk, Krzysztof
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 121, Studia de Cultura 4 (2012), s. [46]-62
Język: pl
Słowa kluczowe:
Nitsch
performance
rytuał
ofiara
akcjoniści
Nitsch
performance
ritual
offering
the actionists
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Hermann Nitsch, a representant of the „Viennas Actionism” (germ. Wiener Aktionismus) initiated in the late 1950’s of the XX-century the so called „Theatre of orgy and mystery” (germ. Orgien-Mysterien-Theater). This is a kind of syncretic performance, which combines the elements of the ancient Greek Dionysius feast and Catholic liturgy. The author stages an offering of animals, giving to it the form of religious liturgy. In his ceremonies, the offering ist not meant to be an medium of contact with a higher, divine power, which would result God’s blessing (according to the principle of mutual giving each other). The naturalistically performed rite by Nitsch should help to act out impulsive needs, especially aggression, which has been pushed into the subconscious. The motto of Nitsch’s actions should be: one should be exposed to death in order to experience the spiritual rebirth. It’s highly debatable practice to combine the elements of ancient Greek Dionysius ceremony with the Christian liturgy, as well as to reduce their meaning just to abreaction of biological needs. The contact with higher, divine reality has been here replaced by the naturalistic performance.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9997
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia de Cultura 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image